Maailman kaksi suurinta laivanrakentajaa kertoi torstaina liikevoitoistaan ja julkaisi kohentuneet ohjauksensa. Nyt näyttää siltä, että Etelä-Korean telakat ovat vihdoin toipumassa kaksi vuotta jatkuneesta laivanrakennuksen kriisistä.
Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, joka vain vaivoin vältti kassakriisin aiemmin tässä kuussa, sanoo saaneensa tilaukset peräti 30 lng-tankkerista.
Hyundai Heavy Industries puolestaan on saanut uusia tilauksia 1,42 miljardin dollarin arvosta tammi-huhtikuussa ja odottaa saavansa niitä lisää tulevina kuukausina, Bloomberg kirjoittaa.
Voitolliset tulokset ja parantuneet näkymät ovat mannaa maan laivanrakennukselle, joka on joutunut kiristämään vyötä rankemman päälle viimeisten kahden vuoden aikana.
Takana rajut irtisanomiset
Yksinomaan viime vuonna korealaistelakat irtisanoivat ainakin 20 000 henkilöä ja lainanantajat ovat joutuneet pelastamaan Daewoon kaksikin kertaa parin vuoden aikana.
– Olemme saaneet tänä vuonna kaksinkertaisen määrän kyselyjä alustoimituksista. Kykenemme myös myymään aluksia entistä paremmin kattein, Hyundai Heavy sanoo tiedotteessaan.
Hyundain tytäryhtiö Hyundai Mipo Dockyard sanoo saaneensa tänä vuonna 910 miljoonan dollarin tilaukset.
Hyundai Heavyn ensi neljänneksen käyttökate pomppasi 90 prosenttia vuoden takaisesta ja oli 618,7 miljardia wonia eli 545 miljoonaa dollaria. Käyttökate oli tuplasti parempi kuin analyytikot olivat ennustaneet.
Daewoolle kaivattu hengähdystauko
Daewoon käyttökate oli 291,8 miljardia wonia eli ensi kertaa positiivinen 17 vuosineljänneksen aikana.
Daewoolla on muitakin hyviä uutisia: telakka on saanut oikeuden päätöksen, jonka ansiosta se voi lainata 2,9 biljoonaa wonia kahdelta korealaiselta valtiolliselta pankilta.
Päätös antaa maailman suurimmalle laivanrakentajalle hengähdystauon, jonka aikana se voi suunnitella entisten velkojensa takaisinmaksua ja ansaita uskottavuutensa takaisin asiakkaiden silmissä.
– Olemme jo raportoineet lähes kaikista tappiollisista offshore-hankkeista. Nyt kykenemme toimittamaan kannattavampia aluksia, kuten lng-tankkereita ja megaluokan konttialuksia, mikä kohentaa kannattavuuttamme. Sopeutustoimien ansiosta kustannukset ovat pienentyneet ja tuottavuus parantunut, Daewoon tiedotteessa sanotaan.
Kaupankäynti Daewoon osakkeella keskeytettiin viime heinäkuun puolivälissä. Myös Hyundain osake on ollut keskeytettyjen listalla, mutta kaupankäynti papereilla alkaa jälleen 10. toukokuuta.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-04-27/hyundai-heavy-counts-on-more-orders-to-sustain-earnings-recovery