Markkinalähteiden mukaan Latsco Shipping hoiteli viime vuoden lopulla tekemänsä uudisrakennusten tilaukset yhtiön Piraeusissa pääkonttoria pitävän tytärvarustamon CCM:n (Consolidated Marine Management) kautta.
HHI eli Hyundai Heavy Industries on puolestaan kertonut, että uusimman kreikkalaistilauksen myötä telakka saavutti viime vuodelle asettamansa 13,2 miljardin dollarin myyntitavoitteen.
LNG-alusten rakennusbuumin myötä muutkin suuret korealaiset laivanrakentajat ovat osittain pelastaneet nahkansa telakka-alan kauan jatkuneesta romahduksesta, ja ainakin kilpailijamaiden mielestä vieläpä valtion laittoman tuen avulla. Japani ja EU-komissio ovat kyselleet korealaisten tukien perään Maailman kauppajärjestössä WTO:ssa.
Spot-rahdit ovat tulleet LNG-markkinoille
TradeWindsin mukaan Latscon lähtö tulokkaana mukaan LNG-tankkereiden operaattoriksi on hyvä esimerkki tämän varustamosegmentin murroksesta. Vuosikymmenien ajan LNG-laivat tilattiin ja rakennettiin ikään kuin merten kaasuputkiksi; alukset rahdattiin pitkillä sitoumuksilla vain tiettyjä kuljetustehtäviä varten.
Viime aikoina LNG-laivoja on alettu rahdata myös spot-pohjalta ja markkinan luonne onkin kokonaan muuttumassa. Yksityiset kreikkalaiset perheyhtiöt ovat nyt alkaneet tilailla LNG-tankkereita siinä, missä aikaisemmin raakaöljylaivoja. Tuoreimmat tapaukset todistavat kokonaan muuttuneesta uudesta globaalista laivamarkkinasta.
LNG on nyt kuuminta varustamobisnestä
Markkinahuhujen mukaan Latscon ensimmäiselle alukselle on tehty viiden vuoden charter-sopimus öljy- ja kaasutrader Trafiguran kanssa. Latscon sanotaan neuvottelevan samanlaisesta diilistä toisellekin alukselleen, mutta näitä tietoja ei ole vahvistettu. Sen sijaan Latscon suurin omistaja Paris Kassidokostas-Latsis on jo aikaa sitten kertonut halustaan laajentua LNG-bisneksiin.
Joka tapauksessa Kassidokostas-Latsisin suvusta tuli viime vuonna jo kolmas kreikkalaisperhe, joka ryhtyi LNG:n kuljettajaksi. Sekä Andreas Martinosin Minerva Maritime että Evangelos Marinakisin varustamo tilasivat nekin ensimmäiset LNG-aluksensa vuonna 2018. Martinosin yhtiö on tilannut neljä ja Marinakisin yhtiö kolme uudisrakennusta, ja jo tämä tekee LNG-laivoista varustamobisnesten kuumimman toimialan.
Myös muut kreikkalaiset yhtiöt, kuten TMS Cardiff Gas, Alpha Gas, Thenamaris ja Maran Gas Maritime ovat vahvistaneet LNG-tonnistojaan viime vuoden aikana.