Kreikan varustamot työntyvät LNG-markkinoille Korean telakoiden siivellä

Kreikkalaiset perhevarustamot tunkeutuvat LNG-tankkereiden markkinoille ja tilaavat kaasulaivoja siinä missä ennen öljytankkereita. Osoitukseksi kreikkalaisten vyörystä ja LNG-markkinan mullistuksesta käy vaikkapa se, että Latsco Shipping on tilannut eteläkorealaiselta Huyndai Heavyltä kaksi kaasulaivaa noin 370 miljoonalla dollarilla.

Markkinalähteiden mukaan Latsco Shipping hoiteli viime vuoden lopulla tekemänsä  uudisrakennusten tilaukset yhtiön Piraeusissa pääkonttoria pitävän tytärvarustamon CCM:n (Consolidated Marine Management) kautta.
 
HHI eli Hyundai Heavy Industries on puolestaan kertonut, että uusimman kreikkalaistilauksen myötä telakka saavutti viime vuodelle asettamansa 13,2 miljardin dollarin myyntitavoitteen.
 
LNG-alusten rakennusbuumin myötä muutkin suuret korealaiset laivanrakentajat ovat osittain pelastaneet nahkansa telakka-alan kauan jatkuneesta romahduksesta, ja ainakin kilpailijamaiden mielestä vieläpä valtion laittoman tuen avulla. Japani ja EU-komissio ovat kyselleet korealaisten tukien perään Maailman kauppajärjestössä WTO:ssa.
 
Spot-rahdit ovat tulleet LNG-markkinoille
 
TradeWindsin mukaan Latscon lähtö tulokkaana mukaan LNG-tankkereiden operaattoriksi on hyvä esimerkki tämän varustamosegmentin murroksesta. Vuosikymmenien ajan LNG-laivat tilattiin ja rakennettiin ikään kuin merten kaasuputkiksi; alukset rahdattiin pitkillä sitoumuksilla vain tiettyjä kuljetustehtäviä varten.
 
Viime aikoina LNG-laivoja on alettu rahdata myös spot-pohjalta ja markkinan luonne onkin kokonaan muuttumassa. Yksityiset kreikkalaiset perheyhtiöt ovat nyt alkaneet tilailla LNG-tankkereita siinä, missä aikaisemmin raakaöljylaivoja. Tuoreimmat tapaukset todistavat kokonaan muuttuneesta uudesta globaalista laivamarkkinasta.
 
LNG on nyt kuuminta varustamobisnestä
 
Markkinahuhujen mukaan Latscon ensimmäiselle alukselle on tehty viiden vuoden charter-sopimus öljy- ja kaasutrader Trafiguran kanssa. Latscon sanotaan neuvottelevan samanlaisesta diilistä toisellekin alukselleen, mutta näitä tietoja ei ole vahvistettu. Sen sijaan Latscon suurin omistaja Paris Kassidokostas-Latsis on jo aikaa sitten kertonut  halustaan laajentua LNG-bisneksiin.
 
Joka tapauksessa Kassidokostas-Latsisin suvusta tuli viime vuonna jo kolmas kreikkalaisperhe, joka ryhtyi LNG:n kuljettajaksi. Sekä Andreas Martinosin Minerva Maritime että Evangelos Marinakisin varustamo tilasivat nekin ensimmäiset LNG-aluksensa vuonna 2018. Martinosin yhtiö on tilannut neljä ja Marinakisin yhtiö kolme uudisrakennusta, ja jo tämä tekee LNG-laivoista varustamobisnesten kuumimman toimialan.
 
Myös muut kreikkalaiset yhtiöt, kuten TMS Cardiff Gas, Alpha Gas, Thenamaris ja Maran Gas Maritime ovat vahvistaneet LNG-tonnistojaan viime vuoden aikana.
Jaa artikkeli
Stena Banneri