Laajennettu Panaman kanava  avaa lng-lasteille uuden reitin

Energiajätti British Petroleum lähettää heinäkuun lopussa ensimmäisen suuren lng-tankkerin läpi remontoidun Panaman kanavan. Laajeneuttu kanava avaa uuden merireitin nesteytetylle maakaasulle, jota käytetään lämmityksessä ja voimaloiden energialähteenä.

Energiajätti British Petroleum lähettää heinäkuun lopussa ensimmäisen suuren lng-tankkerin läpi remontoidun Panaman kanavan. Laajeneuttu kanava avaa uuden merireitin nesteytetylle maakaasulle, jota käytetään lämmityksessä ja voimaloiden energialähteenä.

BP:n lng-tankkeri British Merchant on jo lähtövalmiina eli ankkurissa Trinidadin ja Tobagon vesillä, öljyjätti ilmoitti Panaman kanavaviranomaisille sähköpostilla tiistaina.
British Merchantin lastina on 138 517 kuutiometriä lng (liquified natural gas) -kaasua, jonka se kuljettaa itä-länsisuunnassa kanavan läpi Tyynen valtameren puolelle.

Iso remontti tuo isompia laivoja

Panaman kanavan 5,3 miljardia dollaria maksanut laajennus päästää suuret lng-tankkerit ensi kertaa kanavaan. Oikotie Atlantin ja Tyynenmeren välillä leikkaa kaasurahtien hintoja, minkä uskotaan tuovan etua erityisesti Yhdysvalloille ja sen tuottamalle liuskekaasulle.
Raakaöljyn tapaan kaasun hinnat ovat parin viime vuoden aikana romahtaneet. Öljyn hinnan halventuminen, kaasuntuotannon kasvu ja kysynnän heilahtelut ovat pehmentäneet lng-markkinaa.
Kaiken lisäksi Yhdysvalloista tuli kaasuliuskeesta valmistetun lng:n nettoviejä, kun Cheniere Energy Inc. avasi helmikuussa Sabine Passin terminaalin Lousianassa.

Kanavaan satoja supertankkereita

Teksasin Houstonissa sijaitsevan RBN Energyn toimitusjohtaja Rusty Braziel odottaa liuske-lng:n kysynnän kehittyvän pidemmällä sihdillä erinomaisesti.
– Lyhyellä aikavälillä Panaman kanavan läpi kuljetetaan rajallisia lng-rahteja, lähinnä japanilaisille ja muille aasialaisille ostajille. Varovainen alku johtuu nimen omaan kaasun alhaisesta hinnasta, Braziel sanoo Bloombergin haastattelussa.
Panama Canal Authority arvioi aiemmin tänä vuonna, että kanavan läpi kuljetetaan vuosittain 20 miljoonaa tonnia lng:tä. Aluksissa mitattuna tähän tarvitaan noin 300 suurta tankkeria joka vuosi.

Jaa artikkeli