Lähi-idän maiden rannikoille sijoittuvista risteilyistä on tullut välisesongin suosikkituotteita. Nykyajan risteilyvieraat tuntuvat etsivän elämyksiä lähes hinnalla millä hyvänsä, eikä itäiseltä Välimereltä Punaisen meren kautta Persianlahdelle ulottuvalta vyöhykkeeltä puutu ainakaan kriisin elementtejä.
Roomasta aina Abu Dhabiin saakka ulottuvista uusista risteilytuotteista on tulossa varustamoille kultakaivos, edellyttäen että alue pysyy poliittisesti vakaana.
Jopa Somalian rannikon merirosvoilla voi tehdä rahaa, jos mielikuvitusta piisaa. Seabourn -varustamolla sitä tuntuu riittävän, sillä lokakuussa M/S Seabourn Encoren risteilyn keskeyttivät hälytyspillit, jotka kertoivat epäilyttävän kumiveneen lähestymisestä.
Veneestä nousi katu-uskottavan näköinen joukko turvamiehiä, jotka purkivat samalla laatikoita, joissa aluksen kapteeni sanoi pidettävän ”tavanomaisia aseita turvaksi piraatteja vastaan.”
– Vau, ihan kuin James Bond -leffasta, eräs Ohiosta tullut hammaslääkäri kertoi Bloombergin haastattelussa.
Lokakuussa Seabourn Encore kuljetti 548 matkustajaa kolmen viikon risteilyllä Rooman Civitavecchian satamasta Dubaihin, jossa viikkoa myöhemmin soivat jälleen summerit. Tällä kertaa hälytyksen aiheena oli sterlettisampien -kaviaarin ja sampanjan saapuminen yksityisellä rannalla pidettyyn tilaisuuteen.
Villin lännen meininkiä Lähi-idässä
Risteilyt Välimereltä Persianlahdelle ovat lyhyessä ajassa saavuttaneet matkailijoiden suursuosion. Kun Dubaissa vieraili 87 risteilyalusta vuonna 2009, vierailujen määrä melkein tuplaantui 157 kappaleeseen talvella 2016-2017.
Tuoreimpien laskujen mukaan 18 varustamoa markkinoi risteilyjä Lähi-idässä tällä talvikaudella. Viisi varustamoa pysyy näillä alueilla koko kauden. Muut käyttävät aluetta kätevänä rahantekomekanismina silloin, kun alukset siirtyvät Välimereltä Kaakkois-Aasian vesille talviristeilyjä varten. Esimerkiksi edellä mainittu Seabourn Encore tekee Persianlahden risteilyjä syyskaudella ennen siirtymistään talveksi Singaporeen.
Tämän siirtymän hyödyt ymmärtävät myös Lähi-idän maat, jotka investoivat raskaasti infrastruktuuriin houkutellakseen varustamoja ja risteilyvieraita. Aina uusia kohteita etsivät matkailijat löytävät vaikkapa Egyptin pyramideistä, Jordanian Petrasta, Jerusalemin Itkumuurista ja Suezin kanavasta näkemisen arvoisia kohteita.
Laivalla matkustaminen tarjoaa monia etuja länsimaisille matkailijoille: varustamot järjestävät viisumit, joten joskus toisilleen vihamielisissä maissa vältytään harmeilta, joita toisessa maassa käynti herkästi aiheuttaa.
Niin aluksilla kuin maissakin turvallisuuden takaavat aseistetut turvamiehet ja muut ”kolmen tähden seriffit”, jotka osaavat pysytellä sopivasti ja tahdikkaasti taka-alalla silloin, kun heitä ei tarvita. Ja koska laivoilla on aina riittävästi baareja, ei islamilaisten maiden tiukoista anniskelukielloistakaan tarvitse välittää.
Taalat kelpaavat myös rikkaille öljymaille
Viikon mittaiset risteilyt sopivat saksalaisille ja italialaisille, jotka mieluiten käyttävät kotimaihinsa rekisteröityjä varustamoita kuten AIDA Cruisesia ja Costa Cruisesia. Pidemmät risteilyt käyvät tietenkin eläkeläisille ja sellaisille henkilöille, joilla on enemmän aikaa käytössään.
Kaikkein eniten varustamot kuitenkin haluaisivat onnistua houkuttelemaan laivoille paikallisia matkustajia esimerkiksi samalla suunnalla sijaitsevasta Intiasta, jonka parhaiten tienaavalta kansanosalta rahat eivät lopu kesken.
Myös Persianlahden valtiot panostavat risteilymatkailuun ja ne näkevät turismissa loistavia kasvumahdollisuuksia. Dollarit kelpaavat rikkaillekin valtioille, ja esimerkiksi Abu Dhabi avasi ensimmäisen matkustajaterminaalin kaksi vuotta sitten. Viime vuonna vuorossa oli keinotekoisen Sir Bani Yasin saaren valmistuminen risteilymatkustajien käyttöön.
Abu Dhabin risteilyvieraiden määrä on kymmenkertaistunut yhtä monessa vuodessa viime kauden 345 000 matkustajaan. Määrän odotetaan kasvavan tänä talvena viidellä prosentilla.