– Tavoitteenamme on ryhtyä aktiivisesti vaikuttamaan alan toimintaedellytyksiin niin lainsäädäntöön kuin muihinkin puitteisiin. Pääpaino on tietenkin viranomaisyhteistyössä, hallituksen puheenjohtaja Jouni Ahrela sanoo.
Laivameklariliiton jäsenyritysten välityksellä kulkevan rahdin osuus Suomen vientiin ja tuontiin liittyvistä merikuljetuksista on noin 70 prosenttia.
– Jäsenemme ovat merkittäviä Suomen elinkeinoelämän ja merialan toimijoita. Esimerkiksi väylämaksujen osalta haluamme olla vaikuttamassa koko pakettiin. Ne voitaisiin joko poistaa kokonaan tarpeettomina tai ainakin mallintaa aivan toisella tavalla, Ahrela lisää.
Ahrelan mukaan hyvin tärkeitä ovat myös digitalisoitumisesta ja teknologian kehittymisestä tulevat muutokset satamatoiminnassa.
– Jäsenyrityksemme edustavat kattavasti globaaleja alan toimijoita ja voivat tuoda tähän kehitystyöhön mukaan sekä oman osaamisensa että globaalisti hyväksi havaitut käytännöt maailmalta, Ahrela toteaa.
Suurin konkreettinen muutos jo 98-vuotiaan liiton toiminnan resursseissa tapahtui vuoden alussa, kun viestintäalan osaaja KTM Sari Turkkila aloitti työnsä liiton ensimmäisenä päätoimisena toiminnanjohtajana. Hän siirtyi tehtävään Finnpilot Pilotage Oy:n viestintäpäällikön tehtävästä.
– Yksi toiminnan painopisteistä on sekä ulkoisen että sisäisen viestinnän kehittäminen. Liiton uusi graafinen ilme julkaistiin huhtikuussa ja samaan aikaan avautuivat myös uudet verkkosivumme. Tulossa on myös muun muassa jäsenistöllemme oma tapahtuma sekä keskustelufoorumi, toiminnanjohtaja Sari Turkkila kertoo ja lisää että, toimintasuunnitelmaan sisältyy myös tutkimus tai opinnäytetyö liiton jäsenyritystemme vaikuttavuudesta.
Laivameklareiden uusi logo.