Merikuljetukset ja yleensäkin maailmankauppa ovat saaneet vakavan iskun Brasiliassa viime viikolla paljastuneessa lihaskandaalissa. Varustamojen alukset ovat pullollaan jäädytyskontteja. Kiina on sulkenut satamansa Brasiliasta tulevilta lasteilta ja kaikki osapuolet toivovat tilanteen ratkevan pikaisesti.
Myös kiinalaiset elintarvikkeiden maahantuojat ovat vaikeassa tilanteessa. Esimerkiksi shanghailainen Zhang Lian on tilannut Brasiliasta hiljattain 270 tonnia lihapakasteita. Lasti höyryää konttialuksessa kohti Shanghaita, jonne alus saapuu ensi kuussa.
Zhangin johtama Shanghai Yadongsheng Import-Export Ltd myy vuodessa lihaa yli 200 miljoonalla dollarilla, Bloomberg kirjoittaa.
Zhangilla on toinenkin kymmenen lihalasti keskellä valtamerta matkalla kohti Shanghaita. Hamburg Sud -varustamon konttilaiva saapuu Kiinaan vasta huhtikuun lopussa. Jos tilannetta ei saada ratkustua ennen sitä, lihat poltetaan satamissa.
Paha isku koko logistiikkaketjulle
Laivamatka Brasiliasta Aasian satamiin kestää yli kuukauden, ja nämä lastit ovat juuri pattitilanteessa. Myös Hongkong on kieltänyt brasilialaisten lihalastien maahantuonnin toistaiseksi. Kiina ja Hongkong ostavat vuosittain 5,5 miljardilla dollarilla brasilialaista pihvilihaa.
– Tilanne on paha, neuvomme asiakkaitamme eli elintarviketehtaita ja marketketjuja pysymään kärsivällisinä. Uusien asiakkaiden ei ole syytä tilata pihvilihaa Brasiliasta juuri nyt, Zhang sanoo.
Brasilia on maailman suurin naudan- ja kananlihan tuottaja, jonka markkinaosuus on lähes viidesosa maailman lihakaupasta.
Kriisi alkoi 17. maaliskuuta, kun sikäläiset viranomaiset aloittivat pilaantuneen lihan tutkimukset. Paljastui, että eräisiin leikkeletuotteisiin oli lisätty kuulumattomia ruhon kuten sianpäitä. Pilaantuneen lihan hajua oli yritetty naamioida lisäämällä tuotteisiin kartonkia.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-03-22/frozen-beef-stranded-at-sea-after-china-shuts-out-brazil-s-meat