Venäläisen yksityisen energiayhtiön Novatekin, ranskalaisen Totalin ja ja maailman toiseksi suurimman yhtiön, Kiinan valtion omistaman PetroChinan (CNPC, 12 milj. työntekijää) ja Silkkitierahaston yhteisyrityksen rakentama 27 mrd dollarin LNG hanke lähestyy tuotannon aloitusta.
Hanketta varten rakennettavan, paljon suomalaiseen uuteen teknologiaan perustuvan 15 LNG-aluksen rakentaminen tapahtuu korealaisen DSME:n toimesta. Laivojen ”double-acting” teknologian on kehittänyt Aker Arctic, dieselkoneistot toimittaa Wärtsilä, sähkökäytön ja jokaiseen laivaan kolmen 15 MW Azipodin propulsion ABB Marine & Ports Vuosaaresta ja tankkieristyksen UPM:n Wisa Plywood. Näille kullekin sarja on edustanut suurimpia kauppoja, mitä yhtiöt ovat koskaan tehneet, yhteisarvoltaan yli miljardi euroa. Laivasarjan kokonaishinta on noin 4 miljardia euroa.
Yanal LNG on rahdannut kaikki neljän varustamon alukset vuoteen 2034 saakka. Sarjan ensimmäinen laiva Christophe de Margerie, jonka omistaja ja operaattori on PAO Sovcomflot on jo Sabettassa lastaamassa ensimmäistä LNG-lastia. Rakennettavan sarjan kaksi seuraavaa alusta on juuri toimitettu ja ne ovat Koreasta matkalla kohti Yamalin niemimaata. Boris Vilkitsky on jo saapumassa Murmanskiin ja Fedor Litke lähti viikonloppuna Koreasta kohti Sabettaa Yamalilla. Nämä kummatkin alukset omistaa kreikkalainen Dynagas. Tämä kreikkalaisyhtiö rakentaa parhaillaan myös kahta kaasukondensaatin kuljettamiseen tarkoitettua ”tavallista” arktista tankkeria, toista niistä Arctech Helsinki Shipyard Oy:n telakalla Helsingissä.
Näinä päivinä valmistuu telakalta Okposta kaksi arktista LNG-laivaa kanadalaiselle Teekaylle, jonka yhtiökumppanina hankkeessa on Kiinan CLNG. Nämä alukset (rak. nrot 2423 ja 2424) ovat saaneet nimet Eduard Toll sekä Rudolf Samoylovich.
Alkavan talven jäihin ehtii myös japanilaisen Mitsui OSK Linesin (MOL) yhdessä Kiinan CSDC:n kanssa tilaama rak.no 2426 Vladimir Rusanov. MOL:n kaksi muuta laivaa, Vladimir Vice (2432) valmistuu vuoden 2018 lopussa ja kolmas alus vuoden 2019 lopussa.
MOL on saanut Novatekilta rahtisopimuksen myös neljään tavalliseen 174.000 m3 LNG-alukseen, joiden tarkoituksena on kuljettaa arktisten shuttle-alusten tuomia lasteja Novatekin terminaaleista Zeebruggesta ja Montoirista eteenpäin kaasun lopullisille ostajille. Nämä neljä uutta laivaa, yhteisarvoltaan n. 700 milj. euroa, MOL on kiinalaisen partnerinsa COSCO:n kanssa tilannut Shanghaista Hudong Zhonghuan telakalta. Alukset valmistuvat 2019 ja 2020. Novatekin pääjohtajan Leonid Mikhelsonin mukaan kuljetusketjuun tarvitaan 15 arktisen laivan lisäksi kaikkiaan kymmenen tavallista LNG alusta. Neljä olemassaolevaa 162.000 m3 Arc4 jääluokan alusta Yamal LNG on jo rahdannut kreikkalaiselta Dynagasilta, jonka perustaja ja hallituksen puheenjohtaja George Procopiou pitää saavutettua sopimusta tuloksena pitkään jo jatkuneesta yhteistyöstä Novatekin kanssa. Nämä ovat vv. 2014-2016 valmistuneet Clean Vision, Clean Horizon, Clean Planet ja Clean Ocean. Lisäksi v. 2013 valmistuneet 155.000 m3 alukset Yenisei River ja Lena River siirtyvät vuodesta 2019 myös aina vuoteen 2034 saakka ajamaan Yamal LNG:n lasteja. Kanadan Teekay LNG Partners on puolestaan sopinut vuoteen 2034 ulottuvan kiinteän rahtisopimuksen yhdestä 174.000 m3 aluksesta nimeltä Yamal Spirit.
Teekayn osuus Arc7 jääluokan aluksissa on kuusi laivaa. Yllä kerrottujen kahden laivan lisäksi Teekay LNG Partners yhdessä Kiinan CLNG:n kanssa vastaanottaa Nikolay Yevgenovin (2425) pian vuodenvaihteen jälkeen, Vladimir Voroninin (2430) vuoden 2019 puolella ja kaksi viimeistä vuoteen 2020 mennessä.
Näiden rahtilaivojen lisäksi Yamal LNG on pitkäaikaisrahdannut venäläiseltä Atomflotilta jäissäkulkevia hinaajia sekä Viipurin telakalla rakenteilla olevan ARC 124 tyyppisen neli-azipodisen terminaalijäänmurtajan (kuvassa).
Novatek on käynnistänyt Obin suiston alueella toisenkin LNG-hankkeen, Arctic LNG 2, jonka lasketaan valmistuvan vuoteen 2024 mennessä. Silloin tarvittaneen toinen vastaava laivasto hoitamaan sen hankkeen lasteja maailmalle. Nyt käynnistyvässä Yamal LNG:n kaasuviennissä on suunniteltu suurten LNG-alusten lähtevän Sabettan satamasta joka 36. tunti. Ns. kesäpurjehduskauden aikana kesäkuusta joulukuuhun alusten on tarkoitus ajaa suoraan kaukoidän markkinoille, talviaikaan Karan meren kautta Zeebruggeen ja Engien Montoirin terminaaliin Ranskan Bretagnen rannikolla.
Uudet arktiset LNG tankkerit on suunnitltu toimimaan ympärivuotisesti jopa – 50 °С lämpötiloissa. Korkea Arc7 jääluokka yhdessä propulsion ja ns. ”double-acting” toimintaperiaatteen kanssa mahdollistaa laivoille kyvyn itsenäisesti murtaa 2,1 m paksuista jäätä tasaisella nopeudella. Alusten propulsion muodostaa kolme Azipodia, joiden yhteisteho on 45 MW. Uusi membraani-tyyppinen GTT:n NO96 GW tankkivuoraus on kehitetty juuri näitä haastavia ympäristöolosuhteita ja jäänmurtamista varten.
Alusten mitat ovat:
- suurin pituus – 299,9 m;
- leveys – 50 m;
- syväys – 12 m;
- kuollut paino – 85 000 t;
- service nopeus – 19,5 knots.
Alukset on luokitettu RMRS:n ja BV:n yhteistyössä. Luokkamerkki on: KM(*) Arc7 AUT1-ICS OMBO EPP ANTI-ICE LI CCO ECO-S BWM(S) BWM(T) WINTERIZATION(-50) gas carrier type 2G (methane) (Arc7 at d<=12.0 m).
Nimensä koko sarja on saanut ansioituneiden arktisten tutkimusmatkailijoiden mukaan. Boris Andreyevich Vilkitsky eli 1885 – 1961, Fedor Petrovich Litke 1797 – 1882 ja Eduard Toll 1858 – 1902.