LNG-murtaja Polaris täytti tankkinsa Torniossa

Tornion uusi LNG-terminaali hyödyttää varsinkin maailman ensimmäistä LNG-käyttöistä jäänmurtaja Polarista, joka bunkrasi satamassa ensi kerran alkuviikolla. Suomen tähän asti pohjoisin LNG-terminaali on sijainnut Porissa, joka on ollut liian kaukana Polarisin toiminta-alueelta Perämereltä.

Kuva: Arctia

Ennen uuden terminaalin valmistumista Polarisin käyttämä LNG-polttoaine on joko pitänyt tuoda Tornioon rekoilla tai aluksen on täytynyt polttaa enimmäkseen dieselöljyä, The Maritime-Executive kirjoittaa.

Polaris liitettiin valtion jäänmurtajavarustamo Arctian armadaan syyskuuss 2016. LNG:n eli nesteytetyn maakaasun käytön lisäksi aluksen suunnittelussa on otettu huomioon paljon muitakin ympäristönäkökohtia. Aluksen voimansiirrossa käytetyt öljyt ovat biohajoavia ja murtajan harmaa jätevesi kerätään säiliöön, joka tyhjennetään satamassa.

Hyvän ohjattavuuden varmistamiseksi alus on varustettu kolmella Azipod -ruoripotkurilaitteella, jotka kääntyvät 360 astetta. Polaris kykenee murtamaan 1,2 metrin paksuista kiintojäätä kuuden solmun nopeudella. Aluksen huippunopeus on 17 solmua.

Lamorin harjat ottavat oljyn talteen merestä

Polaris on myös ensimmäinen omalla, jo alun perin sitä varten rakennetulla  öljynkeräysjärjestelmällä varustettu jäänmurtaja. Suomalaisen Lamorin rakentamaa järjestelmää koekäytettiin ensi kerran Helsingin edustalla viime vuonna. Testiajoissa Polaris keräsi harjoillaan talteen noin 1 400 kuutiometriä öljyä 200 kuution tuntinopeudella rankoissa sää- ja jääoloissa.

Varsinkin öljynkeräyksessä alusta ajetaan alhaisella, vain parin solmun nopeudella. Hitaassa vauhdissa alus pystyy Azipodien ansiosta etenemään sivuttain, jolloin talteen otettavaa  öljyä ohjataan keräystankkiin aluksen koko kyljen mitalta.

Arctian mukaan Polarisin kaksi ensimmäistä jäänmurtokautta ovat jo osoittaneet sen, että LNG:n käyttö polttoaineena sekä öljynkeräys- ja torjuntakapasiteetti täydentävät hyvin toisiaan modernissa monitoimimurtajan konseptissa. Valtion varustamo aikoo tarjota Polarisin palveluja öljynkeräystehtäviin sekä Itämeren altaalla että muillakin pohjoisilla merialueilla.

Polaris valmistui Arctechin Helsingin telakalla vuonna 2016.

https://maritime-executive.com/article/world-s-first-lng-icebreaker-bunkers-in-tornio-finland

 

 

Jaa artikkeli
Paroc Banneri