Luoteisväylän risteily herätti viranomaiset ja ympäristöväen

Ilmaston lämpeneminen avaa Kanadan arktiset meriväylät myös risteilyvieraiden käyttöön. Asialla on 300-metrinen Crystal Serenity, josta tulee suurin Luoteisväylän läpi seilannut risteilyalus. Aluksella on mukana yli tuhat matkustajaa ja 700 miehistön jäsentä.

Ilmaston lämpeneminen avaa Kanadan arktiset meriväylät myös risteilyvieraiden käyttöön. Asialla on 300-metrinen Crystal Serenity, josta tulee suurin Luoteisväylän läpi seilannut risteilyalus. Aluksella on mukana yli tuhat matkustajaa ja 700 miehistön jäsentä.

Alus aloitti historiallisen purjehduksensa 16. elokuuta Alaskan Sewardista ja se kiinnittyy New Yorkin satamaan kuukautta myöhemmin.

Risteilyn aikana matkustajat näkevät Kanadan pohjoiset vedet kaikessa kauneudessaan. Matka maksaa 22 000-120 000 dollariin, joten mitään halpaa lomailua tämä ei ole.

Ympäristötutkijat varoittavat

Kanadan arktikalla on aiemminkin vieraillut pienempiä risteilyaluksia. Chrystal Serenityn pelkkä koko on saanut ympäristöväen takajaloilleen, sillä huolestuneimmat arvelevat megaluokan risteilyaluksen vaarantavan arktisen luonnon herkän tasapainon.

– Olen kyllä jo tottunut tämän tapaiseen ympäristöturismiin. Mutta silti ihmettelen ideaa viedä suuri risteilyalus, joka jättää valtavan hiilijalanjäljen, Luoteisväylän arktisille vesille. Mielestäni alus uhkaa luonnon olosuhteita vakavalla tavalla, Brittiläisen Kolumbian yliopiston ympäristöprofessori Michael Byers sanoo.

Crystal Serenityn omistava Crystal Cruises -varustamo sanoo aluksen täyttävän kaikki ympäristönormit ja että se käyttää vähärikkistä polttoainetta, joten ympäristöriskejä ei tule.

– Jätteitä ei heitetä laidan yli ja risteilyn ympäristövaikutukset jäävät minimiin, Crystalin edustaja Paul Garcia vakuuttaa.

Kanadalaisen Globe & Mailin mukaan Crystal aikoo jatkaa arktisia risteilyjä myös ensi kesänä, ja tämä saa professori Byersin entistä huolestuneemmaksi.

– Voi olla, että seuraavat risteilyalukset eivät yllä Crystalin tasolle. Halvemmista risteilyistä ja aluksista tulee riski, Byers huomauttaa.

Luoteisväylällä ei kuljeta kuin hollituvassa

Alle kymmenen prosenttia Kanadan arktisista vesistä on edes kartoitettu, joten vedet ovat kirjaimellisesti riskialttiit. Ahtojäiden pakkautuminen aiheuttaa omat ongelmansa, ja Crystalin kilpailija Regent Seven Seas joutuikin peruuttamaan samankaltaisen risteilyn jäiden takia.

Ja vuonna 2010 pienempi risteilyalus Clipper Adventure ajoi kiville Luoteisväylällä. Aluksella oli 128 matkustajaa ja miehistön jäsentä, joiden evakuonti kesti yli 40 tuntia. Kanadan merivartiosto vaatii oikeudessa puolta miljardia dollaria haverin ympäristötuhoista.

– Olemme huolisamme siitä, että Luoteisväylän vesien näennäinen avautuminen houkuttelee paikalle kaikenkarvaisia toimijoita, joilla ei riitä resursseja toimiensa loppuunvietyyn suunnitteluun, Kanadan merivartioston strategian varakomentaja Jeffrey Hutchinson sanoo.

Joka tapauksessa Crystal sanoo suunnitelleensa risteilyä kolme vuotta, jotta Titanicin tapaisilta skenaarioilta vältyttäisiin. Jokaiselta risteilymatkustajalta edellytetään muun muassa 50 000 dollarin matkavakuutusta vahinkojen varalta.

Matkaa tehdään tiukassa viranomaisvalvonnassa, sillä alueella ovat Kanadan ja Yhdysvaltain merivartiostot aluksineen sekä Kanadan liikenneviranomainen Transport Canada.

Hutchinsonin mukaan tällaiset järjestelyt ovat ”erittäin epätavallisia”, ja niiden vuoksi varustamo näyttää ottavan risteilyn vakavasti.

Alusta saattaa Britannian kuninkaallisen laivaston jäänmurtaja RSS Ernest Shackleton, jonka käytössä on kaksi helikopteria. Serenityn komentosillalla on myös kaksi kanadalaista jääluotsia, jotka ovat erikoistuneet arktisille vesille.

Ihmettä myös paikallisväestölle

Selvää on, että näin suuren risteilyaluksen ilmestyminen hyvinkin autioille rannoille tekee vaikutuksen myös paikallisiin asukkaisiin. Esimerkiksi Cambridge Bayn kaltaisen, Luoteisterritorioiden Nunavutissa sijaitsevan kylän 1 600 hengen asukasluku tuplaantuu, kun Serenityn matkustajat tulevat vierailulle 29. elokuuta.

Crystal on järjestänyt mukaan oppaita, jotka pystyvät kertomaan matkustajille inuitien eli Kanadan eskimoiden kulttuurista ja elintavoista. Sitä paitsi matkustajia päästetään maihin vain sadan henkilön verran kerrallaan.

– Tästähän tulee mahtava kokemus. Tervetuloa vaan kaikki ostoksille kauppaamme, inuitien matkamuistoja valmistava ja myyvä Vicki Aitaok sanoo Globe & Mailin haastattelussa.

Jaa artikkeli