M/s Mette Maersk ajaa biopolttoaineella Rotterdamista Shanghaihin ja takaisin

Maersk Line tekee merialan tähän mennessä merkittävimmän koeajon biopolttoaineella. Tanskalaisvarustamo testaa puhtaampaa kasviperäistä polttoainetta yhdellä suurimmista aluksistaan, 18 000 teun m/s Mette Maerskilla Rotterdamin ja Shanghain välisellä reitillä.

Maerskin Triple E -luokkaan kuuluva M/s Mette Maersk lähtee maaliskuun lopussa Rotterdamista kohti Shanghaita. Aluksen polttoainetankeissa on 20 prosenttia niin kutsuttua toisen sukupolven biopolttoainetta, joka on tehty kasvijätteestä. Noin 25 000 merimailin mittaisella edestakaisella matkalla konttijättiläisen on laskettu yltävän jopa 1 500 tonnia pienempiin hiilidioksidipäästöihin. Tämä on saman verran hiilidioksidia kuin 200 omakotitalosta vapautuu ilmakehään vuodessa, Bloomberg kirjoittaa.
Hiilidioksidin ohella alus yltää merkittävästi pienempiin rikkipäästöihin, jotka ovat edestakaisella matkalla 20 tonnia alhaisemmat kuin perinteisillä polttoaineilla ajettaessa.
Tanskalaisvarustamon liiketoimintajohtaja Sören Toftin mukaan kyseessä on ensimmäinen näin suuren mittakaavan konkreettinen askel kohti hiilineutraalia merenkulkua.
– Yritämme etsiä hiilineutraalille merenkululle kaupallisesti kestäviä ratkaisuja, ja biopolttoaineet ovat yksi vaihtoehto, Toft sanoi Kööpenhaminassa järjestetyssä tiedotustilaisuudessa.
Biopolttoaineesta ei ole pitkän ajan ratkaisuksi
Alan suurimpana pelurina Maersk Line operoi noin viidesosaa maailman konttilaivoista. Viimeksi kuluneiden neljän vuoden aikana varustamo on investoinut yli miljardi dollaria alusten energiatehokkuuden parantamiseen.
Maaliskuun lopussa alkavan koepurjehduksen järjestäjänä toimii Hollannin kestävän kehityksen liittouma (Dutch Sustainable Growth Coalition) ja Maersk osallistuu siihen omien suurimpien hollantilaisasiakkaidensa kanssa. Näitä ovat muiden muassa Heineken, Unilever ja Philips. Mette Maerskin koeajon polttoaineet tarjoaa Shell, joka jakaa myös kaikkien mainittujen yhtiöiden kanssa testin kustannukset.
Soren Toft ei halua kertoa puhtaamman purjehduksen hintaa, mutta sanoo kustannusten olevan merkittävästi korkeammat kuin perinteisillä meripolttoaineilla ajettaessa.
Kuten hyvin tiedetään, noin 90 prosenttia maailmankaupasta kulkee köleillä. Merenkulun osuus maapallon hiilidioksidipäästöistä on nykyään noin kolme prosenttia. Maerskin arvioiden mukaan merenkulun hiilijalanjäljen koko eli CO2-päästöjen osuus voi kasvaa jopa 15 prosenttiin vuoteen 2050 mennessä, ellei toimiala kykene vastaamaan ilmastohaasteisiin ja tuottamaan puhtaampia polttoaineratkaisuja.
Sören Toft ei itse usko biopolttoaineiden olevan tällainen kestävä ja pitkän ajan ratkaisu, sillä nämä polttoaineet pienentävät hiilidioksidipäästöjä vain murto-osan perinteisiin polttoaineisiin verrattuna.
– Emme voi sanoa, että biopolttoaineesta tulee merialan tulevaisuuden polttoaine, mutta tällä koepurjehduksella toivomme saavamme vastauksia tärkeisiin kysymyksiin, Toft aprikoi.
Hänen mukaansa Maersk koettaa jatkuvasti löytää muita, puhtaampia energiaratkaisuja yli 600 laivan armadalleen. Tällaisia vaihtoehtoja ovat muun muassa ammoniakki, vety ja sähköakut. LNG:tä ja roottoripurjeitakin kokeillaan.

– Sähkölaivat toimisivat ymmärrettävästi vain lyhyillä rannikkoreitellä, koska akkuteknologia ei vielä ole tarpeeksi kehittynyttä. Kuten sähköautoja, myös sähköllä toimivia laivoja pitää ladata usein, Toft huomauttaa.

Biopolttoainessa nykyään myyjän markkinat

Maerskin kova kilpailija, ranskalaisvarustamo CMA CGM on myös kokeillut kasvipohjaista biopolttoainetta, jota on toimittanut hollantilainen GoodFuels. Molemmilla varustamojäteillä on kuitenkin sama ongelma: miten skaalata biopolttoaineiden tarjonta vastaamaan suuren mittakaavan kysyntää, MarEx kirjoittaa.

Kasvipohjaisia biopolttoaineita (WVO, waste vegetable oils) käytetään Euroopassa paljon dieselautoissa polttoaineiden lisäaineena ja kysynnän pomppaamisen vuoksi alalla vallitsevat nykyään myyjän markkinat.Reutersin mukaan kasvipohjaisia rasvoja kerätään jopa Thaimaan kaltaisista kaukomaista asti. Ravintoloiden käytetyistä rasvoista kerätty raaka-aine maksaa Thaimaassa nykyään jopa 600-700 dollaria tonnilta.

Kysynnän kasvu perustuu ympäristötietoisten kuluttajien haluun varmistua siitä, että kasvipohjaisia biopolttoaineita ei valmisteta ihmisravinnon tuotannon kustannuksella tai valtaamalla lisää maa-alueita öljypalmujen kasvattamiseen. Viime vuonna d/s Norden kokeili biopolttoainetta Itä- ja Pohjanmerellä.  Tuotetankkeri purjehti Rotterdamin ja Tallinnan välisen lyhyehkön merimatkan testiajossa, jota varustamo kutsui maailman ensimmäiseksi valtameriluokan kauppalaivan merimatkaksi biopolttoaineella.

M/s Mette Maerskin koepurjehdus on ainakin huomattavasti pidempi, sillä konttialuksen odotetaan palaavan Eurooppaan aikatalunsa mukaisesti kesäkuussa.

https://www.maritime-executive.com/article/maersk-trials-biofuel-blend-in-triple-e-container-ship

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-03-21/maersk-tests-biofuel-as-it-sets-sail-for-2050-carbon-neutrality

Jaa artikkeli
Paroc Banneri