Molempiin laivoihin tulee tilat 264 matkustajalle. Ensimmäisen toimitus on suunniteltu kesäkuuhun 2021 ja toinen toukokuuhun 2022. Jos esisopimus johtaa sitovaan tilaukseen, mikä tässä yhteydessa näyttää todennäköiseltä, 170-metriset alukset lisäävät Seabournin tarjontaa Antarktikassa ja Arktikassa.
Näitä kohteita varten uudet risteilijät varustetaan kahdella sukellusveneellä, kajakeilla ja 24 ns. Zodiac-veneellä. Molemmat alukset rakennetaan PC6- jääluokkaan. Seaboune Cruise Line operoi tällä hetkellä viittä laivaa, josta Mariotti on rakentanut kolme.
Seabournen uutinen tuli julkisuuteen vain muutamia viikkoja sen jälkeen, kun maailman toiseksi suurin risteilyvarustamo Royal Caribbean Cruises, Ltd. (RCCL) ilmoitti hankkineensa määräysvallan Monacossa toimivasta Silversea Cruises-varustamosta. Yhtiöllä on yhdeksän laivaa, joista viisi on ekspeditioaluksia. Näin RCCL hankki jalansijan myös näille markkinoille.
Norwegian Cruise Line Holding, Ltd (NCLH), joka on maailman kolmanneksi suurin risteilyvarustamo, ei ainakaan vielä ole laajentunut ekspeditiomarkkinoille ja onkin kiintoisaa seurata, kuinka se aikoo reagoida kahden suuremman kilpailjansa toimiin.
Muista suurista alan toimijoista Genevessä pääkonttoriaan pitava MSC Cruises ei myöskään ole ainakaan vielä hankkinut jalansijaa ekspeditiomarkkinoilla. Sitä vastoin saksalainen TUI AG;n Hapag-Lloyd Kreuzfahrten on alan uranuurtajia ja Genting Hong Kongin Los Angelesissa toimiva Crystal Cruises rakentaa omia ekspeditiolaivojaan konsernin omilla telakoilla Saksassa.
Hollantilaiselle Damenille, jolla on toimintaa 21 eri maassa, Seabourn-sopimus merkitsee pitkää askelta eteenpäin sen pyrkimyksissa laajentua risteilyalusten rakentamiseen. Yhtiö on kehittänyt ekspeditioristeilyalusportfolion yhdessä muun muassa tanskalaisen Knud E. Hansen-suunnittelutoimiston kanssa. Tilauksia se ei kuitenkaan tähän mennnessä ole saanut, vaikka ekspeditiolaivojen tilausbuumi on tuonut risteilyalusmarkkinoille useita uusia toimijoita.
Yhteistyö italiaisen T. Mariottin kanssa risteilyalusten rakentamisessa julkistettiin samana päivanä kuin Seabourn-sopimus. Mariotti on tunnettu pienempien mutta korkeatasoisten risteilyalusten rakentaja, kun taas Damenilla on valmis tuoteportfolio ekspeditioalusten – myos suurten jahtien – alalla.
Näin molempien telakoiden vahvuudet täydentavat toisiaan ja yhteistyö Mariottin kanssa mahdollisti Damenille pääasyn mukaan risteilyalusten rakentamiseen.
Teksti Kari Reinikainen