Tanskalainen varustamo- ja energiajätti A.P. Moller-Maersk A/S jatkaa juhannusviikolla ilmoittamansa jakautumisen valmisteluja koko syksyn ajan. Strategioiden ja käytännön toteuttamisen pitäisi valmistua vuoden 2017 tilikauden alkuun mennessä.
A.P. Moller-Maersk A/S muuttuu integroiduksi liikenne- ja logistiikkayhtiöksi, joka digitalisoi ja yksilöi asiakasratkaisujaan. Öljybisnekset ja porauslauttojen huolto keskitetään omaksi, Maersk Oil -nimiseksi yhtiöksi, jonka toiminnot siis erotetaan varustamo- ja satamatoimintoja hoitavasta yhtiöstä.
Maersk Oil keskittyy toimintojensa vahvistamiseen Pohjanmeren tanskalaisilla, brittiläisillä ja norjalaisilla sektoreilla, yhtiö kertoo nettisivuillaan.
Suurinta kasvua Maersk Group hakee liikenne – ja logistiikkapuolelta. Maersk Line on maailman suurin konttivarustamo ja se aikoo myös pysyä sellaisena. Keinoina ovat yrityskaupat, fuusiot ja varustamoiden allianssit.
Samaan hengenvetoon Maersk Groupin hallitus myöntää, että Maersk Oilin kasvu tarvitsee erilaisia keinoja kuin varustamo- ja logiistiikkayhtiön kasvu. Energiapuolen strategioita hierotaan syksyllä sekä tarpeen vaatiessa kahden seuraavan vuoden aikana. Keinojen valinta riippuu energia-alan markkinakehityksestä ja eritoten öljyn hinnasta.
Jakautumisesta etu kummallekin ryhmälle
Hallitus sanoo pitävänsä huolta kummankin yhtiöryppään vahvasta rahoitusasemasta myös jatkossa.
Hallituksen puheenjohtaja Michael Pram Rasmussenin mukaan molemmat yhtiöryppäät toimivat kovin erilaisissa ympäristöissä samalla kun niiden haasteet ja kilpailuasetelmat poikkeavat reilusti toisistaan.
– Yhtiön jakautuminen kahtia lisää kummankin osan joustavuutta ja parantaa niiden kilpailukykyä. Tätä kautta kumpikin liiketoimintaryhmä vahvistuu tulevaisuudessa, Rasmussen sanoo Maerskin nettisaitilla.
Maerskin Transport & Logistics -ryhmään kuuluvat Maersk Line, APM Terminals, Damco, Svitzer ja Maersk Container Industry. Nimensä mukaisesti ryhmä keskittyy kansainvälisiin jakelureitteihin ja maailmankauppaan.
Ryhmän osat hyödyntävät synergiaetuja, mutta eri yrityksille kehitetään myös omia strategioita. Esimerkiksi Maersk Linen strategiana on kasvattaa markkinaosuuttaan konttikuljetuksissa sekä orgaanisen kasvun että yritysostojen kautta.
Energiabisnekset keskittyvät Pohjanmerelle
Energialiiketoimintoihin kuuluvat Maersk Oil, Maersk Drilling, Maersk Supply Service ja Maersk Tankers. Ryhmän kilpailukyky riippuu energian hinnoista ja tulevaisuuden kulutuksesta sekä tietenkin alan investoinneista.
Maersk Oil tulee sopeuttamaan toimintaansa öljyn vähentyvän kulutuksen oloihin. Samalla yhtiö keskittyy Pohjanmerelle ja supistaa toimintojaan muilla alueilla. Myös Maersk Oil hakee kasvua yrityskaupoilla ja -fuusioilla.
Parhaillaan kypsyvät öljykenttien etsintä- ja kehityshankkeet viedään loppuun, mutta tulevaisuudessa Maersk Oilin öljynetsintä vähenee.
Maersk Tankers jatkaa operointia olemassa olevalla aluskannalla. Lisäinvestointeja tankkerivarustamoon ja ryhmän muihin yrityksiin rajoitetaan.
Emoyhtiö takaa vahvan rahoituksen
A.P. Moller-Maersk A/S:n toimitusjohtaja Sören Skou sanoo, että Maerskin jakautumisen jälkeen molemmat liiketoimintaryhmät jatkavat notkeaa ja joustavaa kasvua strategioidensa mukaisesti.
– Yritysryhmät leikkaavat kustannuksiaan ja käyttävät keskinäisiä synergiaetuja hyödykseen. Maersk Oil on erityisen hyvässä asemassa saada vahvuuksillaan skaalaetuja Pohjanmeren öljynporauksessa, Skou sanoo.
Emoyhtiö A.P. Moller Holding A/S:n hallituksen puheenjohtaja Ane Maersk McKinney-Uggla sanoo hallituksen pitävän huolta Maerskin osien vahvasta rahoitusasemasta myös jatkossa ja pitkällä tähtäyksellä.
– Pitkän historiansa aikana Merskin toiminnot ovat ennenkin käyneet läpi monia erilaisia muutoksia. Ja nykyaikana nämä muutokset jatkuvat, jotta yhtiö pysyy tarpeeksi ketteränä. Olemme saaneet vahvan jalansijan merikuljetuksissa ja energia-alalla, emmekä tule luopumaan niistä, hän toteaa.