Maersk liittyy CMA CGM:n ja MSC:n iot-konttien hankkeeseen

Esineiden internet saa konttiliikenteessä lisää vauhtia, kun A.P. Möller-Maersk lähtee konttialan kahden muun eurooppalaisen jätin mukaan logistiikkayhtiö Traxensin suureksi osakkeenomistajaksi ja asiakkaaksi.

Kuva Maersk
Ranskalaisvarustamo CMA CGM:n vuonna 2012 perustama logistiikka-alan untuvikko Traxens valvoo ja hallinnoi konttien liikkumista maalla ja merellä. Vuonna 2016 Traxens sai toisen suuren tukijan, kun sveitsiläinen MSC eli Mediterranean Shipping Company lähti mukaan hankkeeseen.
Nyt solmitussa sopimuksessa tanskalaisella Maerskilla on samat osakkeenomistajan oikeudet ja velvollisuudet kuin muillakin varustamoilla. Maersk tekee Traxensiin pääomasijoituksen, jonka suuruutta osapuolet eivät paljasta. Sopimuksen mukaan Maersk sitoutuu tilaamaan 50 000 samanlaisilla iot-antureilla ja -mittareilla varustettua laitetta kuin muillakin varustamoilla on jo käytössään.

Omistajapohjan vahvistamisen jälkeen Traxens voi nyt keskittyä ratkaisujen kehitystyöhön ja uusien teknologioiden hyödyntämiseen liikennevirtojen sujuvoittamiseksi. Traxens panostaa erityisen paljon kaikille avoimen lähdekoodin ratkaisuihin.

Yhdistetyt laitteet leviävät eri aloilla kuin häkä

Maerskin varatoimitusjohtajistoon kuuluva Ingrid Uppelschoten Snelderwaard pitää konttiliikenteen läpinäkyvyyden parantamista ja lastien tarkempaa paikallistamista erittäin tärkeänä osana Maerskin ovelta-ovelle -palveluja.

– Olemme toimineet iot:n pioneerina kylmäkonttien puolella eli reefer -liikenteessä ja uskomme Traxensin ratkaisujen huikeaan potentiaaliin konttiliikenteen yhdistetyissä laitteissa. Liitymme nyt vahvaan joukkoon, joka pystyy kehittämään hyviä teknologisia ratkaisuja asiakkaiden yhä arvokkaampien lastien kuljettamiseksi, Uppelschoten Snelderwaard sanoo Maerskin tiedotteessa.

Iot eli asioiden tai esineiden internet (internet of things) tarkoittaa tietoverkkojen kautta toisiinsa yhdistettyjä laitteita, jotka keräävät dataa mittareiden ja antureiden välityksellä. Esineiden internet lukeutuu tietotekniikan kuumimpien uusien teknologioiden joukkoon, ja esimerkiksi Forrester Researchin kaltaiset tutkimusyhtiöt arvelevat iot-laitteiden lukumäärän kasvavan räjähtävällä tahdilla lähivuosina maailmassa.

Älykontti 42 lähti kahden vuoden reissulleen

Samaan aikaan toisaalla, Rotterdamin satama on lähettänyt matkaan niin sanotun Container 42:n eli tietotekniikalla ja mittauslaitteilla täyteen lastatun älykontin. Fiksun kontin maailmanympärimatka kestää kaksi vuotta ja tänä aikana kontin laitteet tallentavat muistiin ja lähettävät analysoitavaksi kaiken mahdollisen matkalla sattuvan.

Dataa kerätään niin tärinöistä, nostokulmista ja liikeradoista, lämpötilan vaihteluista, kosteudesta kuin ilman saasteistakin. Älykontti on varustettu aurinkopaneeleilla, joiden avulla saadaan tietoa kontin keräämästä energiasta laiva-, juna- ja rekkamatkojen aikana, The Maritime-Executive kirjoittaa.

Rotterdamin satamasta Container 42 suuntasi matkansa ensi etapille konti Mücheniä, jossa sen toimintoja esitellään yleisölle Transport Logistics 2019 -messutapahtuman yhteydessä.

Cargotecin Kalmar mukana älykontin matkalla

Container 42 -hankkeen taustalla on vaikuttava joukko kansainvälisiä toimijoita: Port of Rotterdam Authority, IBM, Cisco, Esri, Axians, Intel, HyET Solar, Van Donge & de Roo, Awake.ai, Betta Batteries, Simwave, Advanced Mobility Services, Kalmar ja Shipping Technology.

Kalmar on suomalaisen pörssiyhtiö Cargotec Oyj:n lastinkäsittelyyn ja satama-automaatioon erikoistunut tytäryritys.

Port of Rotterdamin kunnianhimoisena tavoitteena on kehittyä maailman älykkäimmäksi satamaksi. Asiaan kuuluu, että tätä varten sataman logistisille toiminnoille luodaan niin sanottu digikaksonen eli reaalitoimintojen virtuaalinen ja pilvipohjainen malli (digital twin).

Teksti Markku Pervilä

Jaa artikkeli
Stena Banneri