Maerskin Aasian pomo: järki palaa konttialalle

Varustamoiden fuusiot ja allianssit, aluskannan supistuminen ja korealaisen Hanjinin konkurssi saavat rahtien hinnat kääntymään pikku hiljaa nousuun. Järki on palautumassa konttibisnekseen, sanoo Maerskin Aasian-Tyynenmeren johtaja Robbert van Trooijen.

Vuosia kestäneen ylikapasiteetin jälkeen uusien alusten tilaukset ovat kääntyneet laskuun ja markkinatilanne alkanut tasapainottua. Näiden syiden vuoksi Maerskilla odotetaan kuluvasta vuodesta parempaa kuin edellisestä.

Varustamoiden fuusiot ja allianssit, aluskannan supistuminen ja korealaisen Hanjinin konkurssi saavat rahtien hinnat kääntymään pikku hiljaa nousuun. Järki on palautumassa konttibisnekseen, sanoo Maerskin Aasian-Tyynenmeren johtaja Robbert van Trooijen.

Vuosia kestäneen ylikapasiteetin jälkeen uusien alusten tilaukset ovat kääntyneet laskuun ja markkinatilanne alkanut tasapainottua. Näiden syiden vuoksi Maerskilla odotetaan kuluvasta vuodesta parempaa kuin edellisestä.

– Keskusteluissa asiakkaidemme kanssa olemme päässeet siihen tulokseen, että kysyntä ja tarjonta ovat tänä vuonna paremmassa balanssissa kuin aiempina vuosina. Tilanne alkaa pikku hiljaa palautua järjelliseksi ja rahtien hinnat kääntyä nousuun, van Trooijen sanoo Bloomberg Televisionin haastattelussa.

Tanskalaisen A.P. Möller-Maersk A/S:n omistama Maersk Line on maailman suurin konttivarustamo.

Konttivarustamot konsolidaation kourissa

Viime vuonna 384 miljoonan dollarin tappion tehnyt Maersk Line odottaa voitollista tulosta tänä vuonna. Viime vuosi oli tanskalaisvarustamolle vasta toinen tappiollinen tilikausi toisen maailmansodan jälkeen.

Maersk LIne arvioi konttiliikenteen kasvavan 2-4 prosenttia konttivarustamoiden konsolidaatioaallon oloissa.

Viime vuonna konttialalla tapahtuikin paljon: Hanjinin konkurssi, kolmen suuren japanilaisen varustamon fuusio ja Maerskin ilmoitus joulukuussa ostaa saksalainen Hamburg Sud jäivät muistiin vuoden 2016 eräinä virstanpylväinä.

– Näistäkin syistä näemme tänä vuonna vähemmän uusien alusten tilauksia, van Trooijen ounastelee.

Van Trooijenin kantoja tukee myös Bloombergin IHS Globalilla teettämä tutkimus, jonka mukaan maailman konttiarmada on pienentynyt 104 aluksella sitten viime kesäkuun. Samalla konttien kuljetuskapasiteetti on vähentynyt 2,5 miljoonan dwt:n verran.

Konttikuljetusten tasoa ja hintoja mittaava Shanghai Containerized Freight Index on yli kaksinkertainut viime maaliskuusta, jolloin indeksiluku oli ennätyksellisen alhainen. MyösChangjiang Securities ynnäilee, että merikuljetusten kysyntä ylittää tänä vuonna tarjonnan ensi kertaa sitten vuoden 2011.

Kauppasodassa ei ole voittajia

Maerskilla ja muualla on pohdittu Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin kovia puheita vapaakaupan suitsimisesta ja kauppasopimusten uudelleen neuvotteluista.

Van Trooijenin mielestä kansainvälistä kauppaa pitäisi pikemminkin kasvattaa kuin rajoittaa.

– Globaali vapaakauppa hyödyttää kaikkia osapuolia, niin amerikkalaisia kuluttajia kuin vaikkapa kiinalaisia valmistajia. Kauppasodassa ei ole voittajia, hän kuittaa Trumpin puheet.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-02-10/maersk-says-sanity-returning-to-shipping-as-freight-rates-gain

https://www.bloomberg.com/gadfly/articles/2017-02-09/container-shipping-is-starting-a-long-slow-turn

Jaa artikkeli