Maerskin kärsivälliset omistajat rikastuvat

Maailman suurin rahtivarustamo, tanskalainen A.P. Moeller-Maersk A/S on selviytynyt odotettua ehyemmin purjein osakekurssia ravistelleen ”täydellisen talvimyrskyn” silmästä. Öljyn alhainen hinta ja matalat rahtihinnat pudottivat Maerskin muutenkin mataneen osakekurssin polvilleen helmikuussa.

Maailman suurin rahtivarustamo, tanskalainen A.P. Moeller-Maersk A/S on selviytynyt odotettua ehyemmin purjein osakekurssia ravistelleen ”täydellisen talvimyrskyn” silmästä. Öljyn alhainen hinta ja matalat rahtihinnat pudottivat Maerskin muutenkin mataneen osakekurssin polvilleen helmikuussa.

Viime vuonna Maerskin osakkeen kurssi laski 27 prosenttia, ja tanskalaisen Sydbankin analyytikot saivat tästä aiheen edellä kuvattuun myrskyvaroitukseen.

Näin keväällä tilanne näyttää kovin paljon paremmalta. Osakekurssi on elpynyt niin rajusti, että talvimyrskyn kestäneet Maerskin sitkeimmät osakkeenomistajat ovat neljässä kuukaudessa rikastuneet 24 prosenttia – ainakin laskennallisesti.

Myös myrskyvaroituksen antaneet markkinavoimat ovat kääntäneet kelkkansa. Valtaosa eli 17 analyytikkoa 29:stä Maerskin peilaajasta antaa nyt asiakkailleen ostosuosituksen. Lisäksi kahdeksan analyytikkoa neuvoo pitämään osakeomistuksen ennallaan. Myyntiä suosittaa vain neljä analyytikkoa.

Maerskin kohtalo riippuu öljystä ja rahdeista

Pohjanmeren brent-öljylaadun hinta on noussut 75 posenttia sitten tammikuun 20. päivän pohjakosketuksen, ja tämä tukee Maerskin öljybisneksiä.

Vaikka konttirahtien hinnat ovat edelleen aallonpohjassa, analyytikot uskovat varustamoiden suosimien allianssien kohentavan rahtien hintatasoa pikku hiljaa.

Tanskalaisen Jyske Bank A/S:n analyytikko Frans Hoyer on muuttanut kantaansa ja kehottaa asiakkaitaan ostamaan Maerskin osakkeita.

– Allianssien myötä varustamot alkavat hinnoitella rahtinsa vastuullisemmin. Uudet asetelmat vähentävät veristä hintakilpailua. Uskon konttivarustamoiden kannattavuuden kohentuvan pikku hiljaa vuoden loppua kohti. Juuri tämän takia meillä on nyt myönteinen kanta Maerskin osakkeisiin nähden, Hoyer sanoo uutistoimisto Bloombergille.

Hoyerin mielestä varustamoalan konsolidaatio ja liittoumat ovat konttibisneksen avaintekijöitä.

– Varustamot leikkaavat kustannuksiaan ja suojaavat rahtihintoja allianssien avulla, Jysken Hoyer sanoo.

Maerskin ja Mediterranean Shippingin 2M-allianssi on konttirahtien maailman markkinajohtaja. Kakkoseksi sijoittuu viime kuussa perustettu Ocean Alliance, jonka osakkaita ovat ranskalainen CMA CGM ja kolme muuta suurvarustamoa.

Alkuviikolla myös hampurilainen Hapag-Lloyd kertoi perustavansa viiden aasialaisvarustamon kanssa The Alliance -nimisen liittouman.

Öljypuolella rajut leikkaukset

Hoyerin mielestä Maersk kuuluu ilman muuta alliansseista eniten hyötyvien varustamojen joukkoon. Lisäksi tanskalaisvarustamo on onnistunut yllättämään markkinat öljytoimintojensa odotettua suuremmilla säästöillä.

Maersk on vähentänyt öljydivisioonastaan 1 300 työpaikkaa. Lisäksi yhtiö tähtää tänä vuonna 20 prosentin säästöihin vuoden 2014 kustannustasoon verrattuna. Yhtiö on jo jo vähentänyt muun muassa öljynetsinnästä koituvia kulujaan 21 prosenttia tänä vuonna.

Tämä kaikki on mannaa pörssianalyytikoille. Eipä ihme, että Frans Hoyer myöntää Maerskin yllättäneen markkinavoimat eritoten öljyalan onnistuneilla sopeuttamistoimillaan.

Jaa artikkeli