Maersk Linen toimitusjohtaja Sören Skou on valmis valtaamaan uusia konttimarkkinoita vaikka lyhyen ajan tappioilla. Skou luottaa emoyhtiön vahvaan rahoitusasemaan eli siihen, että A.P. Moller-Maersk A/S tukee konttivarustamon laajentumista, maksoi mitä maksoi.
Maerskin konsernijohtaja näkee konttivarustamoiden keskittymisen yhä vain jatkuvan, ja tässä tilanteessa tarvitaan orgaanista kasvua.
– Vaikka meilläkin on takana heikko kolmas kvartaali, ei vaihtoehtoja ole. Muuten markkinajohtajuutemme on uhattuna, Skou kommentoi Bloombergille itsepäistä näkemystään vallata uusia osuuksia vaikka rahan voimin.
– Pitkällä sihdillä voittajiksi nousevat alhaisimmilla kustannuksilla operoivat varustamot. Mataliin kustannuksiin ei päästä ilman suuruuden etuja. Me haluamme kasvaa orgaanisesti joka vuosi, sekä varustamoyhtiö Maersk Linen että sen kööpenhaminalaisen emoyhtiön A.P. Moller-Maersk A/S:n toimitusjohtajana työskentelevä Skou selostaa.
Kilpailijat eivät ole kaukana perässä
Maerskin kasvutavoite oli vielä kesällä 11 prosentin kasvuvauhti tälle vuodelle. Skou myöntää tavoitteen ehkä ´hieman tiukaksi´, mutta huomauttaa Maerskin saaneen lisää kuljetusvolyymia korealaisen Hanjinin konkurssin jälkeen.
Nykyään tanskalaisvarustamon osuus on 15,5 prosenttia maailman konttiliikenteestä. Seuraavia ovat geneveläinen Mediterranean Shipping 13,4 ja pariisilainen CMA CGM 10,4 prosentin osuuksin, Alphalinerin tiedoista ilmenee.
– Maersk kasvaa vähintäin samalla vauhdilla kuin kovimmat kilpailijat, Skou kuittaa markkinakehityksen tahtia.
Samaa mieltä ovat DNB Marketsin analyytikot, jotka pitävät Maerskia ´konttivarustamoiden Saudi-Arabiana.´
– Volyymien vahvan kasvun ja halpojen rahtihintojen ansiosta uskomme Maerskin valtaavan lisää markkinaosuuksia hinnoilla, DNB:n analyytikot kirjoittavat.
Kasvua yritysvaltauksilla, ei alliansseilla
Muiden konttivarustamoiden tapaan myös Maersk on hakenut uutta kasvua alliansseista. Mutta ei ehkä enää.
Maersk ja Mediterrananean odottavat toki 2M -allianssinsa uudeksi jäseneksi korelaista Hyundai Merchant Marinea, jonka uskotaan liittyvän mukaan melko pian. Mutta Maeskin allianssi-into on viime voikoina selvästi hiipunut.
Maersk näyttää syyskuussa julkistamansa uuden strategian myötä olevan heivanmassa löyhät liittoumat eli allianssit sivummalle. Jättiyritys hakee nykyään mieluummin kasvua suoraviivaisilla yritysostoilla ja fuusioilla.
Bloombergin haastattelussa Skou ei kuitenkaan suostu nimeämään kiinnostavimpia kilpailijoita oston kohteiksi.
– Iskemme sitten, kun näemme tilaisuutemme tulleen. Meillä on vahva rahoitusasema, joten kassa kyllä kestää yrityshankinnat, hän toteaa.
Katseet nousevan auringon maahan
Joka tapauksessa Skou ja hänen kohorttinsa seuraavat silmä kovana Japanin tuoreinta fuusiokehitystä.
Viime viikolla kolme nousevan auringon maan suurinta varustamoa, Nippon Yusen KK, Mitsui O.S.K. Lines Ltd. ja Kawasaki Kisen Kaisha Ltd., ilmoittivat fuusiotuvansa yhdeksi toimijaksi. Uudella varustamolla on seitsemän prosentin osuus maailman konnttiliikenteestä.
– Kun katsotaan alusten hintoja ja osakehintoja, on selvää, että konttivarustamot kyntävät ehkä historiansa syvimmissä tappioissa. Tämä saattaa merkitä ostajan markkinoita.
– Yritysostoissa on kuitenkin riskinsä, sillä ellei hankittu yritys tuo lisää liiketoimintoja, tulee siitä erittäin kallis hankinta, Sören Skou pohtii.
Maerskille heikentynyt tulos
Maersk Linen emo A.P. Moller-Maersk A/S kertoi tuloksensa pudonneen 43 prosenttia edellisvuoden vertailujaksolta heinä-syyskuussa. Syyksi yhtiö ilmoittaa konttiliikenteen ylikapasiteetin.
Nettotulos tippui 429 miljoonaan dollariin vuoden takaisesta 755 miljoonasta dollarista, yhtiö kertoi keskiviikkona. Tulos jäi reippaasti myös Bloombergin 15 analyytikon konsensuksesta, joka oli 501 miljoonaa dollaria.
Yhtiön osakekurssi putosi päivässä yhdeksän prosenttia eli syvimmälle neljään kuukauteen.
Samalla Maersk alensi koko vuoden ohjaustaan. Yhtiön mukaan koko vuoden 2016 tulos jää selvästi alle miljardin dollarin. Vielä reippaammin se putoaa vuoden 2015 hyvästä, 3,1 miljardin dollarin tuloksesta.
Jako kahtia etenee tukevasti raiteillaan
Vaikeassa markkinatilanteessa Maersk jatkaa juhannusviikolla ilmoittamaansa kahtiajakautumista.
Öljynporaus- ja offshore -palvelut yhdistetään erilliseksi yhtiökseen samalla kun maailmamn suuimman konttivarustamon Maersk Linen ympärille rakennetaan satama-, ahtaus ja logistiikkatoiminnoista oma yhtiörypäs.
Maerskin johdon kunnianhimoisena tavoitteena on saattaa kahtiajako uusine strategioineen voimaan ensi vuoden alkuun mennessä.
http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-02/maersk-ceo-is-ready-to-lose-money-now-to-dominate-market-later