Tanskalainen Sören Skou on myös maailman suurimman konttivarustamon Maersk Linen toimitusjohtaja ja hänen johtamansa varustamo vastaa noin viidesosasta maailman kuluttajatuotteiden merikuljetuksista. Maersk-konserni on aina välttänyt ottamasta kantaa poliittisiin linjauksiin, mutta nyt yhtiö näyttää korkeinta johtoa myöten poikkeavan tästä perinteestä.
– Presidentti Donald Trumpin valitsema tullipolitiikka voi vaikuttaa enemmän Yhdysvalloissa kuin muualla. USA:n uudet tullit saattavat hidastaa maailmankaupan kasvua 0,1-0,3 prosentin verran vuositasolla, mutta Yhdysvalloissa tullien vaikutukset voivat olla jopa kolmesta neljään prosenttia. Ja se ei ole hyvä asia, Skou sanoi viime perjantaina Bloombergille.
Presidentti Trumpin hallinto väittää, että tulleja tarvitaan Yhdysvaltain teollisuuden suojelemiseksi Kiinan ja muun maailman epäreilulta kilpailulta. Trump itse on twiittaillut, että USA:n talous voi nyt paremmin kuin ”koskaan ennen.”
Tulleja voidaan myös kiertää
Heinäkuussa Yhdysvallat lätkäisi 34 miljardin dollarit tuontitullit kiinalaisille tuotteille ja elokuun 23. päivänä Trumpin hallinto asetti voimaan 16 miljardin dollarin arvosta lisää tulleja Kiinalle. Yhdysvallat on jopa vihjaillut siihen suuntaan, että tulleja voidaan määrätä jopa Kiinan kaikelle tuonnille Yhdysvaltoihin. Tämän tuonnin arvo on ollut noin 500 miljardia dollaria vuodessa.
– Tulleja voidaan kiertää ostamalla raaka-aineita ja tavaroita muista maista kuin Kiinasta, kuten Vietnamista, Indonesiasta ja muualta Aasiasta. Niken ja Applen kaltaiset isot amerikkalaisyhtiöt valmistavat tuotteitaan kaikkialla, joten tuontia voidaan tarpeen mukaan sovittaa tullipolitiikkaan sopivaksi.
– Toinen ja isompi asia on se, että tullit valuvat lopulta amerikkalaisten kuluttajien maksettaviksi, koska Yhdysvalloissa tehtyjä Niken lenkkitossuja tai Applen iPhoneja ei edes ole olemassa, varustamopomo sanoi.
Sören Skoulla riittää siivottavaa omassakin talossa
Konttivarustamo Maersk Line on keskittynyt Euroopan ja Aasian välisen kaupan kuljetuksiin, joten sen bisnekset eivät ole olleet suoranaisesti uhattuina Trumpin protektionismin takia. Itse asiassa Maersk Linen kuljetusmäärät kasvoivat nelisen prosenttia vuoden kakkosneljänneksellä.
Silti Sören Skou sanoo, että tilanne voi muuttua nopeasti, jos Yhdysvallat ottaa eurooppalaiset kuluttajatuotteet tullien kohteeksi. Kauppasodan elkeet kun eivät ole millekään maalle hyväksi.
Itse Maersk Linen emoyhtiö on historiallisen muutoksen edessä. Uudessa strategiassaan A.P. Moller-Maersk A/S aikoo keskittyä logistiikkaan, kuljetuksiin ja varustamotoimintaan sekä luopua energiabisneksistään.
Perjantaina Maersk kertoi aikeistaan erottaa öljynporaustoiminta omaksi yhtiöksi, jonka arvoksi Bloomberg Intelligence ynnäilee noin 4,4 miljardia dollaria. Viime vuonna Maersk myi öljy- ja kaasubisneksensä ranskalaiselle energiajätti Total SA:lle. Tanskalaiset ovat yrittäneet kaupata myös offshore -palveluliiketoimintaa, jonka hintalapuksi analyytikot asettivat viime helmikuussa noin 600 miljoonaa dollaria.