Tanskalaisen varustamojätti A.P. Moller-Maerskin neljännen kvartaalin tulos jää markkinoiden odotuksista. Haastavassa markkinatilanteessa Maersk jatkaa strategisia linjauksiaan, tekee suuria arvonalennuksia, leikkaa osinkoaan ja vaihtaa hallituksen puheenjohtajaa.
Alhaisista rahtihinnoista ja öljyn ylitarjonnasta kärsinyt A.P. Moller-Maersk kertoi suurista organisaation muutoksista viime syyskuussa.
– Viime vuosi oli huono vuosi ja tulosta heikensi erityisesti konttiliikenteen heikko menestys, toimitusjohtaja Sören Skou luonnehtii vuoden 2016 ongelmia. Aiemmin Maersk Linen vetäjänä toiminut Skou potkaistiin kesäkuussa ylöspäin ja nimitettiin koko emoyhtiön toimitusjohtajaksi.
Tulosromahduksen syynä kahtiajakautuminen
Maersk kertoi keskiviikkona, että sen loka-joulukuun nettotappio ennen veroja on 2,7 miljardia dollaria. Analyytikot olivat odottaneet keskimäärin 324 miljoonan dollarin posittivista tulosta. Osakkeen kurssi niiasi heti ilmoituksen jälkeen neljä prosenttia, Reuters kirjoittaa.
Tulosromahdus heijastelee Maerskin kahtia jakautumisesta syntyneitä kustannuksia. Yhtiö kirjaa 1,5 miljardin dollarin arvonalennuksen öljynporaustoiminnoista ja 1,1 miljardia dollaria Maersk Supply Servicen toiminnoista.
Päätösneljänneksen 8,89 miljardin dollarin liikevaihto jäi sekin reippaasti analyytikoiden 9,54 miljardin dollarin odotuksista.
Uusi puheenjohtaja tulee Saksasta
Maerskin hallitus esittää osingon puolittamista 150 Tanskan kruunuun viime vuoden 300 kruunusta.
Samalla hallitus ilmoitti, että sen puheenjohtajana 14 vuotta toiminut Michael Pram Rasmussen luopuu tehtävistää maaliskuun lopussa. Hänen seuraajakseen valittiin saksalaisen it-jätti SAP:n toinen toimitusjohtaja Jim Hagemann Snabe. Viime mainittu valittiin hiljattain myös Siemensin hallituksen puheenjohtajaksi.
Trumpin puheet huolestuttavat tanskalaisia
Bloombergin mukaan Sören Skou toisti huolensa maailmankaupan esteiden vaikutuksista merikuljetuksiin. Tanskalaiset ovat ministeritasoa myöten olleet huolissaan Yhdysvaltain presidentti Donald Trumpin uhkailuista kaataa voimassaolevat vapaakauppasopimukset.
Maerskin armadassa seilaa yli 600 alusta ja yhtiö onkin maailman suurin konttivarustamo. Tänä vuonna Maersk ennustaa, että maailmanlaajuinen konttiliikenne kasvaa 2-4 prosenttia.
http://www.reuters.com/article/us-maersk-results-idUSKBN15N0N5