Majestic Maerskin päällikkö toteutti lapsuuden unelmansa

Merikapteeni Dick S. Danielsen on poikavuosista lähtien unelmoinut maailman suurimpien laivojen kipparoinnista. Haaveet ovat toden totta toteutuneet, sillä tanskalainen merenkulkija toimii 400 metriä pitkän konttialus Majestic Maerskin päällikkönä.

Maailman suurin konttivarustamo A.P. Moller-Maersk nimitti Danielsenin tehtävään kolmisen vuotta sitten. Majestic Maersk on varsinainen mammutti: se on pidempi kuin ydinkäyttöinen lentotukialus ja sen kapasiteetti on 18 270 teuta eli 20 jalan konttia.

Merikapteeni Dick S. Danielsen on poikavuosista lähtien unelmoinut maailman suurimpien laivojen kipparoinnista. Haaveet ovat toden totta toteutuneet, sillä tanskalainen merenkulkija toimii 400 metriä pitkän konttialus Majestic Maerskin päällikkönä.

Maailman suurin konttivarustamo A.P. Moller-Maersk nimitti Danielsenin tehtävään kolmisen vuotta sitten. Majestic Maersk on varsinainen mammutti: se on pidempi kuin ydinkäyttöinen lentotukialus ja sen kapasiteetti on 18 270 teuta eli 20 jalan konttia.

– Jos olet kunnon merikapteeni ja firma kysyy sinulta haluatko ryhtyä suurimman aluksemme päälliköksi niin siitä ei voi olla kuin ylpeä, Reutersin Shanghain satamasta tavoittama Danielsen kertoo.

Ylikapasiteetti on iso ongelma

Danielsenin unelmat heijastelevat laajemminkin varustamoalan nykytilannetta. Ylikapasiteetista huolimatta konttivarustamot tilaavat uusia ja entistä suurempia aluksia. Juuri näitä megalaivoja pidetään ylikapasiteetin suurimpina aiheuttajina.

Maerskin vuonna 2011 tilaamat triple-e megalaivat ovat lähes viidenneksen suurempia kuin aiemmat konttilaivat. Suuruuden edut ovat pudottaneet rahtikustannuksia 30 prosentin verran.

Kapasiteetti on kasvanut nopeammin kuin maailmankaupan tarpeet ja tämä näkyy rahtihinnoissa ja varustamoiden tuloksissa. Itse asiassa 7,4 prosenttia maailman konttitonnistosta on pantu odottamaan parempia aikoja, meridataa keräävä Alphaliner huomauttaa.

Eikä Majestic Maersk pääse edes kymmenen suurimman konttilaivan kärkiryhmään. Esimerkiksi sveitsiläisellä Mediterranean Shippingillä, kiinalaisella Coscolla ja UASC:llä on isompia aluksia.

Laivanvarustajat ampuvat omaan jalkaansa

Maailmassa on 45 alusta, jotka voivat kuljettaa yli 18 000 teun verran kontteja. Lisäksi rakenteilla on 76 vastaavaa laivaa, arviointifirma VesselsValue ynnäilee.

– Konttivarustamot ovat ajautuneet itseaiheutettuun kriisiin. Käynnissä on kilpailu siitä, kenen laiva on suurin. Tilanne on johtanut siihen, ettei kukaan aja täysillä laivoilla, OECD:n alaisen Transport Forumin Olaf Merk huomauttaa.

Maerskin Danielsen ei usko, että varustamot lopettaisivat yhä suurempien alusten tilaamisen.

– Ennen kuin jään eläkkeelle olen varma siitä, että näemme jopa 450-500 metriä pitkiä laivoja, hän arvelee.

 

http://www.reuters.com/article/us-maersk-shipping-idUSKCN11W0WO

Jaa artikkeli