MarineTraffic saa lisäpontta exactEarthin satelliiteista

Varustamoiden suosima alusten seurantayhtiö MarineTraffic ryhtyy kimppaan satelliittidataa tarjoavan exactEarthin kanssa. Satelliittien myötä MarineTrafficin AIS-järjestelmästä tulee maailman kattavin alusseurannan systeemi, jolla on noin 3 500 tosiaikaista mittauspistettä rannikoilla ja avaruudessa.

Parempien yhteyksien myötä kauppalaivastojen ja yksittäisten alusten reittejä seuraavat tahot saavat toisaalta kattavamman ja toisaalta myös tarkemman kuvan merenkulun reaaliaikaisista kuljetusvirroista ja niiden muutoksista.

MarineTraffic on tähän saakka seurannut alusten liikkeitä lähinnä rannikoilta käsin toimivan laivojen automaattisen tunnistusjärjestelmän AIS:n (automated identification system) avulla, jota nyt siis vahvistetaan exactEarthin satelliittidatalla.

MarineTrafficin liiketoimintojen kehityksestä vastaava Argyris Stasinakis korostaa sitä, että exactEarthin korkean resoluution signaalien myötä AIS -järjestelmä kattaa myös maailman valtameret entistä paremmin.

– Erityisesti exactEarthin yhteyksien nopeus tekee tilannekuvista tarkempia. Lyhyt viive signaaleissa merkitsee nopeampia tilannekuvia ja alusten liikkeiden tarkempaa ennakoitavuutta. Saamme satelliiteista dataa laivojen kulusta alle minuutissa, joten myös meidän asiakkaamme tietävät tilanteet paremmin ja kykenevät reagoimaan muutoksiin, Stasinakis sanoo tiedotteessa.

 

Tarkat kuvat ruuhkaisilta merialueilta

exactEarthin satelliittidata parantaa alusliikkeiden läpinäkyvyyttä vilkkaasti liikennöidyillä merialueilla, kuten Meksikonlahdella ja Etelä-Kiinan merellä. Molemmilla merillä aluksia liikkuu paljon ja ne myös ajavat lähellä toisiaan.

exactEarthin toimitusjohtaja Peter Mabson korostaa sitä, että yhtiöiden kumppanuus vahvistaa paitsi molempia yhtiöitä, myös kummankin asiakkaiden käyttökokemuksia. Esimerkiksi MarineTrafficin hakupalveluilla on vuosittain noin kuusi miljoonaa käyttökertaa.

– MarineTrafficin palveluiden kanssa meidän satelliittidataa tarjoavalla exactView RT -järjestelmällä on hyvät mahdollisuudet kehittyä koko merenkulkualan tärkeimmäksi alustunnistuksen menetelmäksi, Mabson sanoo.

Jaa artikkeli