– Kannattavuuden parantaminen on ykköstavoitteemme. Siksi aloitamme 1,2 miljardin dollarin säästöohjelman, sanoo perheyhtiön toimitusjohtaja ja hallituksen puheenjohtaja Rodolphe Saade yhtiön tiedotteessa.
Hänen mukaansa varustamo on erinomaisen hyvässä tuloskunnossa, vaikka vuoden 2018 nettotulos putosi 34 miljoonaan dollariin vuotta aiemmasta lähes 700 miljoonasta dollarista
– Vuoden 2018 vaikeassa tilanteessa CMA CGM kasvatti rivakasti konttien kuljetusmääriä ja ylsi liikevaihdossa 23,5 miljardin dollarin ennätykseen. Polttoainehintojen noususta huolimatta voittomarginaalimme pysyivät merkittävästi paremmalla tasolla kuin toimialalla keskimäärin, Saade sanoo tulostiedotteessa.
Totta onkin, että eräät kilpailijat ovat suurempien haasteiden edessä kuin CMA CGM. Esimerkiksi japanilainen ONE eli Ocean Network Express ennustaa 600 miljoonan dollarin tappiota ensimmäiselle toimintavuodelleen, The Maritime-Executive kirjoittaa.
Luvassa digiloikkaa ja logistiikan keskittämistä
Kustannusten pienentämisen ohella CMA CGM turvautuu kahteen strategiseen keinoon viivan alle jäävän tuloksen parantamiseksi. Nämä ovat digitalisaatio ja logistiikka.
Digiloikassa varustamo on perustanut meriteknologiaa kehittävän yrityshautomon, lisännyt älykonttien tarjontaa ja alkanut yhdessä muiden toimijoiden kanssa kehitellä lohkoketjuun perustuvia elektronisia kuljetusasiakirjoja. Varustamo on mukana myös kahdessa hankkeessa eli Freightosissa ja Nyshexissä, jotka kehittelevät uusia teknologioita ja alustoja merenkulun rahtisopimuksiin.
– Haluamme strategiamme mukaisesti pysyä digitaalisen kehityksen kärjessä, jotta kykenemme palvelemaan asiakkaita jatkuvasti paremmin, Saade muotoilee.
Logistiikkapuolella ranskalaisten taistelu sveitsiläisen CEVA:n omistuksesta jatkuu. CMA CGM Group on tehnyt julkisen ostotarjouksen CEVA:sta. Tarjouksen hyväksymisen kautta yhtiö toivoo onnistuvansa lisäämään ostettavan yhtiön omaan logistiikkaketjuunsa. Ongelmana on ollut se, että CEVA:n omistajat ovat vaatineet ranskalaisilta lisää rahaa pöytään.
Rodolphe Saaden mukaan CEVA:n haltuunotto tehostaisi molempien yritysten logistiikkatoimintoja sekä toisi kummallekin skaalaetuja ja kustannussäästöjä. CMA CGM:n noin 1 200 työntekijän logistiikkahenkilöstö on tarkoitus yhdistää CEVA:n toimintoihin.