Lisäpätevyydet polaarialueilla toimivilla aluksilla työskenteleville
Arktisilla ja antarktisilla alueilla purjehtiville lasti- ja matkustaja-aluksille säädetään muita alueita tiukempia turvallisuus- ja ympäristönsuojelumääräyksiä. Polaarikoodi tulee voimaan 1.1.2017 ja koodiin liittyvät miehistön pätevyys- ja koulutusvaatimukset 1.7.2018.
Kansainvälisen merenkulkujärjestön IMO:n polaarikoodi (International Code for Ships Operating in Polar Waters) on kaikkia maita sitova normi, jolla pienennetään merenkulun riskejä. IMO:n meriturvallisuuskomitea hyväksyi Polaarikoodiin liittyvät muutokset STCW-yleissopimukseen ja -koodiin nyt marraskuun lopussa. Polaarikoodin IMO hyväksyi jo 2014.
Polaarikoodi astuu voimaan 1.1.2017, ja STCW-muutokset 1.7.2018. Näin ollen polaarikoodin ja vastaavien STCW-muutosten voimaantulon väliin jää puolentoista vuoden siirtymäaika, eli pätevyyksiä ei vaadita ennen 1.7.12018, vaikka polaarikoodi on jo voimassa.
STCW-muutokset sisältävät polaarialueilla liikennöivien alusten kansipäällystöä koskevat koulutus- ja pätevyysvaatimukset. Polaarialueen lisäpätevyydet sisältävät kaksi tasoa, joista alempi koskee vahtipäälliköitä ja ylempi päällikköä ja yliperämiestä. Vaatimukset muuttuvat alustyypin ja jäätilanteen mukaan. Lisäksi polaarikoodi mahdollistaa erityisten jääluotsien käyttämisen, jos aluksen omalla henkilökunnalla ei ole riittäviä pätevyyksiä.
Lisäpätevyydet IGF-aluksilla työskenteleville
IMOn meriturvallisuuskomitean 2015 hyväksymä IGF-koodi koskee aluksia, jotka käyttävät matalan leimahduspisteen polttoaineita, esimerkiksi LNG:tä tai metanolia. Näiden alusten miehistöjen koulutus- ja pätevyysvaatimuksia koskevat STCW-muutokset tulevat kansainvälisesti voimaan 1.1.2017, Suomessa kesällä 2017.
IGF-aluksilla työskentelevien lisäpätevyyksiä on kahta eri tasoa. Perustason lisäpätevyys koskee merenkulkijoita, joilla on erityisiä tehtäviä liittyen polttoaineeseen, sen käyttämiseen tai siitä huolehtimiseen IGF-aluksilla. Toinen taso on tarkoitettu päällikölle, konepäällystölle ja henkilöille, jotka ovat välittömässä vastuussa polttoainejärjestelmistä, polttoaineesta tai siitä huolehtimisesta IGF-aluksilla.