Merenkulku pyrkii eroon EU:n päästökaupasta

Varustamoala lobbaa Euroopan unionia jättämän merialan uusien hiilidioksipäästöjä käsittelevien tiukempien sääntöjen ulkopuolelle. Varustamoiden mielestä uudet päästörajoitukset uhkaavat maailman merikuljetuksia ja alan elpymistä.

Varustamoala lobbaa Euroopan unionia jättämän merialan uusien hiilidioksipäästöjä käsittelevien tiukempien sääntöjen ulkopuolelle. Varustamoiden mielestä uudet päästörajoitukset uhkaavat maailman merikuljetuksia ja alan elpymistä.

Noin 90 prosenttia maailmankaupasta kuljetetaan köleilla, ja samaan aikaan merikuljetusten osuus maailman hiidioksidipäästöistä on noin 2,2 prosenttia. Asiantuntijat varoittavat CO2-päästöjen voimakkaasta lisääntymisestä, mikäli asiaan ei puututa, Reuters kirjoittaa.

EU:ssa on työn alla uudistuksia, joissa varustamot otettaisiin vuoden 2020 jälkeen ensi kertaa mukaan unionin päästökauppajärjestelmään ETS:ään (emissions trading system).

IMO valvoo hiilidioksidipäästöjä riittävästi

Merialan kansainvälinen kauppakamari ICS (International Chamber of Shipping) on kuitenkin sitä mieltä, että YK:n alaisen Kansainvälisen merenkulkujärjestö IMO:n säännöt ovat riittävät ja että tulevatkin tiukennukset pitää hoitaa IMO:n kautta.

ICS edustaa yli 80 prosenttia maailman kauppalaivastosta.

– Ne EU:n jäsenmaat, jotka ovat myös IMO:n jäseniä, ovat velvollisia estämään tällaiset huonot ehdotukset. Tuhansien pienten varustamoiden, joista osa ei edes liputa EU-maiden lippuja, sitominen tällaiseen EU:n suuria energia-, teräs- ja rakennusteollisuutta varten rakennettuun järjestelmään ei palvele ketään, ICS:n ulkosuhteista vastaava johtaja Simon Bennett sanoo.

IMO on niin ikään esittänyt huolensa EU:n suunnitelmista sitoa unionin alueen varustamot päästökauppaan.

IMO:n pääsihteeri Kitack Lim pitää unionin suunnitelmia ´liukkaana urana, joka on omiaan sirpaloittamaan kansainvälisen merenkulun hallintaa ja toimintaa.´

Ympäristöväki ei luota IMO:n tiekarttaan

Ympäristönsuojelujärjestöjien edustajat ovat EU:n komission ja europarlamentin esitysten puolella.

Vihreä liikenne- ja ympäristölobbari Bill Hemmings on sitä mieltä, että EU-maiden hallitusten pitää ajaa komission ehdottamia uudistuksia ja että varustamot pitää ottaa mukaan päästökaupan piiriin – varsinkin mikäli IMO ei onnistu omissa rajoituksissaan.

IMO esitteli viime vuonna tiekartan, jolla laivojen hiilidioksidipäästöjä rajoitetaan vuodesta 2023 alkaen.

http://www.reuters.com/article/us-eu-carbon-shipping-idUSKBN15U20K

Jaa artikkeli