Vuoden 2016 tammi-syyskuun aikana Trafin tietoon tuli 36 Suomen aluevesillä ja 34 suomalaisille aluksille tapahtunutta kauppamerenkulun onnettomuutta, mikä on enemmän kuin koko viime vuonna yhteensä. Trafin asiantuntijat arvioivat, että onnettomuuksista suurin osa johtui puutteellisesta tilannetietoisuudesta aluksilla. Taustalla monessa onnettomuudessa oli arvion mukaan puutteellinen turvallisuuskulttuuri.
”Kauppamerenkulun onnettomuuksien määrä on lisääntynyt viime kuukausina, minkä vuoksi asiaa on syytä katsoa tarkemmin. Suomalaisen merenkulun turvallisuustilanne on kuitenkin kokonaisuutena hyvä ja onneksi vakavia henkilövahinkoja vaatineilta onnettomuuksilta ollaan toistaiseksi vältytty”, toteaa Trafin merenkulkujohtaja Tuomas Routa.
”Toimiva turvallisuuskulttuuri on ensiarvoisen tärkeää merenkulun turvallisuudelle, minkä takia siihen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Tilannetietoisuus, maltti ja tarkkaavaisuus ovat myös oleellisia meriliikenteen hyvälle turvallisuuskehitykselle”, jatkaa Routa.
Kotimaanliikenteen onnettomuudet lisääntyneet
Suomalaisille aluksille on tapahtunut tammi-syyskuussa 34 onnettomuutta, kun koko viime vuonna onnettomuuksia oli yhteensä 29 ja vuotta aiemmin 33. Suomen aluevesillä onnettomuuksia tapahtui tammi-syyskuussa yhteensä 36, kun viime vuonna onnettomuuksia oli yhteensä 34.
”Alustavien tietojen mukaan näyttää siltä, että myös loka-marraskuun aikana kehitys on jatkunut vastaavana”, toteaa erityisasiantuntija Esa Pasanen.
Trafin asiantuntijoiden arvion mukaan suurin osa kuluvana vuonna sattuneista onnettomuuksista johtui puutteellisesta tilannetietoisuudesta aluksilla. Tammi-syyskuun aikana ovat erityisesti lisääntyneet onnettomuudet, joissa erityyppiset yksilön toimintaan liittyvät tekijät on arvioitu ensisijaiseksi syyksi. Näiden onnettomuuksien määrä näyttää kaksinkertaistuneen kahden vuoden takaisesta. Teknisestä viasta johtuvat onnettomuudet ovat olleet vähäisempiä ja niiden määrä on pysynyt ennallaan tänä ja viime vuonna. Monen onnettomuuden taustalla arvioitiin olevan puutteellinen turvallisuuskulttuuri.
Onnettomuusmäärät ovat pääosin kasvaneet viime vuonna kotimaanliikenteen aluksilla. Liikenne- tai alusmäärät eivät ole sen sijaan muuttuneet aikaisimmista vuosista merkittävästi, joten onnettomuudet ovat lisääntyneet myös suhteellisesti tarkasteltuna.
Veneilyonnettomuuksissa menehtynyt viime vuotta enemmän
Kuolemaan johtaneiden veneilyonnettomuuksien osalta kuluva vuosi on ollut synkkä. Tammi-syyskuussa veneilyonnettomuuksissa menehtyneitä oli jo 40, mikä on yhtä paljon kuin koko viime vuonna yhteensä.
”Osa veneilijöistä jatkaa veneilykautta aivan jäiden tuloon asti. Pimeällä ja kylmällä turvallisuudesta ja tarkkaavaisuudesta huolehtiminen on entistäkin tärkeämpää”, muistuttaa yksikönpäällikkö Ville Räisänen.
Satamavaltiotarkastuksissa huomautusten ja pysäytysten määrä kasvanut
Suomalaisten alusten saamat huomausten kohteet ns. Paris MoUn alueella tehtävien satamavaltiotarkastusten osalta ovat pysyneet aikaisempien vuosien kaltaisina. Lukumäärällisesti huomautusten määrä on kuitenkin noussut viime vuodesta ja ne keskittyvät tietyille aluksille.
Suomalaisten alusten pysäytyksiä on tehty kuluvana vuonna Paris Moun alueella kolme ja tämän lisäksi yksi alus on pysäytetty Yhdysvaltain rannikkovartioston (USCG) toimesta. Viime vuonna pysäytyksiä ei ollut lainkaan.
Paris MoU eli Pariisin yhteistyöpöytäkirja on merenkulun yhteistyösopimus, johon kuuluu 27 Euroopan ja pohjoisen Atlantin valtiota ja se velvoittaa tarkistamaan, että satamissa käyvät ulkomaiset alukset noudattavat kansainvälisen merenkulkujärjestön IMOn määräyksiä.
Trafi pitää yllä kauppamerenkulun onnettomuustilastoja ja seuraa merenkulun turvallisuutta mm. Merenkulun tilakuvan avulla. Tilakuva päivitetään Trafin sivuille neljännesvuosittain.