Kaakkois-Aasiassa esiintyvän savusumun määrä on enemmän kuin kaksinkertaistunut vuodesta 2005. Merenkulku on yksi merkittävistä saastuttajista, sillä alueella sijaitsee kahdeksan maailman kymmenestä suurimmasta konttisatamasta.
Merenkulun hiukkaspäästöjä aliarvioidaan muuhun liikenteeseen verrattuna, tutkimuksen tekijät sanovat.
Kiinalaisen tutkimuksen mukaan happosateita aiheuttavat rikkidioksidipäästöt ovat aiheuttaneet noin 24 000 kuolemantapausta Kaakkois-Aasian maissa. Kuolemien suurimmat syyt ovat sydäntaudit ja keuhkosyöpä.
Kolme neljäsosaa kuolemista on sattunut Kiinassa. Seuraaviksi sijoittuvat Japani, Taiwan, Hongkong, Macao ja Etelä-Korea, muun muassa yli 19 000 aluksen saastepitoisuuksia seuraava Journal Nature Climate Change sanoo.
Tutkijatkin eri mieltä merenkulun vastuista
Merenkulku on siltikin vähäpätöinen tekijä alueen kuolleisuuslukuja suhteutettaessa, tutkijat myöntävät. Ilman saasteisiin kuolee Kaakkois-Aasiassa, mittaustavoista riippuen, vuosittain 14 500-37 500 henkilöä.
– Toisaalta merenkulun liikennemäärät ovat alueella kasvaneet ennennäkemättömälle tasolle, yhdysvaltalaisen Duke-yliopiston tutkija Drew Shindell sanoo Reutersille.
Kiinan vilkkain konttisatama Shanghai aikoo vuodesta 2019 lähtien edellyttää rannikkoliikenteen aluksilta entistä puhtaampia polttoaineita.
EU-maissa ja Yhdysvaltain itärannikolla on jo otettu käyttöön vastaavan laatuiset, hiukkaspäästöjä alentavat polttoainerajoitukset.
Yhdysvaltain viranomaisten mukaan rikkipäästöjen vähentämisellä vältetään maassa 14 000 ennenaikaista kuolemantapausta vuoteen 2020 mennessä.
IMO:ssakin ollaan montaa mieltä
Myös merenkulkujärjestö IMO on asettanut tavoitteekseen vähentää meriliikenteen rikkipäästöt 0,5 prosenttiin nykyiseltä 3,5 prosentin tasolta vuoteen 2020 mennessä. Asiasta päätetään IMO:n kokouksessa Lontoossa ensi lokakuussa.
IMO:n edustaja Natasha Brown myöntää, että ilmaston lämpenemistä ehkäisevät päästörajoitukset ovat kaksipiippuinen juttu. Esimerkiksi maailman öljynjalostamot eivät saata ehtiä sopeutua uusiin polttoainemääräyksiin riittävän nopeasti.
Joka tapauksessa merenkulun aiheuttamat rikkipäästöt ovat yli kaksinkertaistuneet Kaakkois-Aasiassa kymmenen vuoden aikana 16 prosenttiin koko maailman kasvihuonepäästöistä.
Päästöjen kaksipiippuisuutta kuvaa se, että laivojen aiheuttama säteily heijastaa auringonvaloa takaisin avaruuteen, mikä puolestaan vähentää ilmaston lämpenemistä.
Tällaisen viilentymisen arvellaan jatkuvan ainakin seuraavien kahdeksan vuoden ajan, ilmastontukijat arvelevat.