MSC:n asiakkaille suunnatut nettisivut osoitteissa www.msc.com ja www.mymsc.com ovat olleet kiinni perjantaista lähtien. Saiteilla kerrotaan lyhyesti, että käyttökatkos johtuu it-järjestelmän ”laajennetusta huollosta.”
Perjantaina yhtiö kirjoitti Twitterissä, että vika on havaittu Genevessä sijaitsevassa palvelinkeskuksessa ja että ongelmaa ratkotaan parhaillaan. Sivut pysyivät kiinni lauantaina iltapäivälläkin.
Yhtiön mukaan Geneven datakeskuksen sulkeminen on äärimmäinen varokeino, sillä asiakkaiden tietoturva on varustamon tärkein prioriteetti. MSC:n henkilöstön sähköpostit toimivat ja asiakkaat voivat hoitaa asioitaan myös puhelimella sekä laivameklareiden ja agenttien kautta. Kolmansien osapuolten Inttra- ja GT Nexus -palvelualustat ovat niin ikään toiminnassa.
Maerskin karu kokemus on varoittava esimerkki
Marexin tavoittama MSC:n edustaja sanoo, että yhtiö ei voi kokonaan sulkea pois kiristyshaittaohjelman mahdollisuutta palvelimillaan.
Sveitsiläisten varovaisuus on ymmärrettävää, sillä MSC:n kova kilpailija ja toisaalta kumppani 2M-allianssissa, tanskalainen Maersk Group joutui venäläistaustaisen NotPetya -kiristyshaittaohjelman uhriksi kesällä 2017.
Maersk Groupilta ja sen terminaaliyhtiö APM Terminalsilta vei juhannuksen jälkeen melkein kaksi kuukautta rakentaa asiakaspalvelun kaikki it-järjestelmät uudelleen. Tanskalaisjätille koitui kyberiskusta 250-300 miljoonan dollarin lasku.