Kumppanukset esittelivät uuden yhdistetyn kuljetusratkaisunsa Norjassa hiljattain pidetyn Arendal-viikon aikana. Kuljetuskimpan osapuolia ovat Greencarrier Freight Services, Green Cargo, Unifeeder, Drammenin satama sekä tietenkin asiakas, norjalainen metsäyhtiö Ranheim Paper & Board. Osapuolet hoitavat metsäjätin kuljetuksia ympäristöystävällisillä yhdistetyillä meri- ja rautatiekuljetuksilla, joissa meriliikenne eli short sea shipping on avainasemassa.
Trondheimin liepeillä sijaitsevalla ja 63 miljoonan euron liikevaihtoa pyörittävällä Ranheimin paperitehtaalla on suuret kuljetustarpeet. Yhtiö lähettää vuosittain 110 000 tonnin verran valmiita tuotteita eurooppalaisille asiakkailleen ja tämän lisäksi Ranheimiin kuljetetaan 125 000 tonnia Norjasta ja Ruotsista kerättyä kierrätyspaperia joka vuosi.
– Tähän saakka hoitelimme kaikki paperikuljetukset rekoilla. Maantieliikenteessä tehtaan ja asiakkaiden välillä pyöri joka vuosi 14 000 rekan ralli. Koska pyrimme jatkuvasti toimimaan ympäristöystävällisemmin ja säästämään luontoa, päätimme ottaa logistiikkaketjuissa käyttöön meri- ja junaliikenteen yhdistetyt kuljetusratkaisut, Ranheim Paper & Boardin jakeluketjuista vastaava johtaja Trond Ole Winther kertoo Greencarrierin saitilla.
Rahti kulkee puhtaasti, luotettavasti ja tehokkaasti
Käytännön logistiikkaketju on rakennettu niin, että Green Cargo kuljettaa Ranheimin paperirullat junalla Trondheimista Oslon lähellä sijaitsevaan Drammenin satamaan, josta ne siirretään Unifeederin laivalla Rotterdamiin. Hollannista paperi kulkee Greencarrier Freight Servicesin junalla Wienin lähellä sijaitsevalle asiakkaalle. Näin short sea shipping eli yhdistetyt meri- ja junakuljetukset ovat poistaneet melkein 2 400 kilometrin verran yksisuuntaisia rekkakuljetuksia Norjan ja Itävallan väliltä.
– Laivoilla ja junilla kuljetetaan nykyään 15 000 tonnia eli 600 kontillista paperia vuodessa rekkojen sijasta. Tällä ratkaisulla eliminoimme kaikkiaan 600 tonnin verran hiilidioksidipäästöjä vuosittain. Sitä paitsi short sea shipping -ratkaisu on hinnaltaan kilpailukykyinen ja luotettava. Lastinsiirtojen ja välivarastoinnin aikana sattuu vähemmän vaurioita tai lisäkustannuksia kuin ennen maantiekuljetuksissa, Trond Ole Winther selostaa.
Greencarrierin nettisivuilla esitetty kartta havainnollistaa short sea shippingin edut vanhaan malliin verrattuna. Trondheimin ja Wienin etäsyys on 2 345 kilometriä linnuntietä pitkin. Nykyään paperirullat viedään rekoilla tehtaalta Trondheimin rautatieasemalle yhdeksän kilometrin päähän. Wienin päässä automatka on vähän pidempi eli 15 kilometriä asiakkaan portille.
Arendal-viikon aikana myös viranomaisten edustajat suitsuttivat auliisti yhdistettyjen kuljetusten etuja.
– Poliitikot ja virkamiehet tietävät hyvin maanteiden ruuhkautumisesta ja ympäristön saastumisesta aiheutuvat ongelmat. Tällainen käytännön esimerkki osoittaa, että ongelmien ratkaisuun tarvitaan juhlapuheiden sijasta vain sitoutumista ja yhteistyötä eri osapuolien välillä, Norjan liikenneministeriön edustaja Arne Nävra sanoi.
Norjan rautateiden johtaja Kjell Ivar Maudal piti Arendalissa esiteltyä kuljetuskimppaa erinomaisena esimerkkinä kestävän kehityksen liikenneratkaisuista.