Monet suuret varustamot seuraavat ranskalaisen CMA CGM:n ja sveitsiläisen MSC:n aloittamaa muotia tilata todella suuria, yli 18 000 teun ultrakokoisia konttilaivoja. Karkaako mopo laivanvarustajien käsistä juuri nyt, kun konttibisnekset ovat osoittaneet heiveröistä käännöstä parempaan?
Konsulttitalo Drewryn lokakuisessa webinarissa tehtiin paljon kysymyksiä siitä, mitkä varustamot kertovat seuraavina isojen alusten tilauksista. Nyt näihin kyselyihin on jo helpompi vastata, sillä esimerkiksi kiinalainen Cosco kerää pörsseistä ennätysmäistä 1,9 miljardin dollarin sotakassaa aluskauppoja varten.
Kiinan valtion omistama Cosco aikoo tilata 20 uutta konttilaivaa. Näistä peräti 11 on suuria ulcv (ultra large container vessel) -aluksia, joiden kapasiteetti on yli 20 000 teuta. Drewryn tietojen mukaan Coscon tilaamista aluksista yhdeksän on 13 800-14 500 teun kapasiteetissa, joten mitään pikkulaivoja nämäkään eivät ole.
Konttilaivoissakaan iso ei ole aina kaunista
Sen sijaan korealainen HMM eli Hyundai Merchant Marine on pontevasti ja moneen kertaan kiistänyt analyytikoiden arvailut uusien konttilaivojen tilauksista. Villeimpien ennusteiden mukaan HMM tilaa 14 alusta, joiden kapasitetti on peräti 22 000 teuta.
Drewry itse sanoo pitäytyvänsä monestakin syystä varovaisissa arvioissa uusien suurten konttilaivojen tilausten suhteen. Viime vuonna tehdyn simulaation mukaan yli 18 000 teun megalaivojen merisosuuksilla ansaitsemat kustannussäästöt häviävät satamissa pidempinä purkaus- ja lastausaikoina sekä korkeampina terminaalimaksuina.
Selvästikään kaikki varustamot eivät jaa konsulttien näkemyksiä siitä, että nyt pitäisi olla malttia uudisrakennusten tilauksissa. Drewry huomauttaa hieman kitkerään sävyyn, että ainakin Kiinan valtion rahoihin nojaava Cosco voi tilata uudet laivansa melkeinpä millä ehdoilla tahansa ja välittämättä kenenkään säännöistä.
CMA CGM:n kesän lopulla ilmoittama yhdeksän hirmulaivan tilaus on lähes tulkoon ainoa järkeenkäyvä uudishankinta. Markkinakolmosena ranskalaisvarustamo käy kovaa kisaa sitä edellä olevia Maerskia ja MSC:tä vastaan ja yrittää samalla pitää kiinalaiset peräpeilin puolellaan. Coscohan uhkaa CMA CGM:n johtoasemaa nimen omaan varustamoiden yhteisessä Ocean Alliance -liittymässä.
Ampuvatko laivanvarustajat taas itseään jalkaan?
Maailman 20 suurimman konttivarustamon ulkopuolisia, mutta silti mahdollisia ulcv-ostajia ovat myös iranilainen Irisl-varustamo ja korealainen tulokas SM Line.