Norjalaisvarustamo Nor Lines AS yli kaksinkertaistaa Suomen laivakapasiteettinsa. Se lisää Baltic Line -reitilleen suoran laivayhteyden Turusta Norjan lisäksi myös Puolaan ja Tanskaan.
Nor Lines on rahdannut ahvenanmaalaiselta Godby Shipping Oy:ltä mv Link Starin pitkäaikaisella sopimuksella. Link Star liikennöi Suomen lipun alla, aluksen jääluokka on 1A ja sen kapasiteetti on 4 000 lastitonnia.
Baltic Linen liikenteessä jatkaa myös nykyinen alus mv Baltic Betina, jonka lastikapasiteetti on hieman uutta alusta pienempi. Kahdella aluksella voidaan hoitaa viikoittaiset lähdöt Turun satamasta aikaisemman kahden viikon aikataulutuksen sijaan.
Link Star aloittaa liikennöinnin maaliskuun ensimmäisellä viikolla.
Baltic Line Finland Oy:n toimitusjohtaja Tomas Uschanow pitää siirtymistä viikkoliikenteeseen yhtiön kilpailukykyä merkittävästi parantavana askeleena.
– Lisäksi asiakkaillamme on nyt mahdollisuus laivata suoraan Turusta Swinoujscieniin Puolassa ja Fredericiaan Tanskassa. Uskomme, että osittain nyt Baltian kautta Puolaan kulkeva ja Ruotsin kautta Tanskaan reititetty tavaravirta siirtyy teollisuuden arvostamaan ympäristöystävällisempään suoraan laivaliikenteeseen, Uschanow lisää.
Baltic Line pitkäaikainen toimija Itä- ja Pohjanmerellä Baltic Line -reittiä Suomen ja Norjan välillä on operoitu yli 30 vuoden ajan. Lisäksi Nor Linesilla on yhteensä 10 alusta, jotka yhdistävät Itä- ja Pohjanmeren satamia yhtiön tiiviiseen Norjan rannikkoliikenteeseen. Yhtiön tiheä linjaliikenneverkosto kattaa kaikki merkittävimmät satamat Oslosta Kirkkoniemelle saakka.
Nykyisten alusten lisäksi yhtiöllä on kaksi uutta LNG-rahtialusta rakenteilla.
Linjalla kulkee niin viennissä kuin tuonnissakin metsäteollisuuden tuotteita, terästä, kemikaaleja, kontteja, veneitä sekä projektilasteja. Link Starilla on roro-ramppi ja jatkossa linjalla onkin mahdollisuus kuljettaa myös pyörillä tai teloilla kulkevia koneita ja laitteita. Baltic Line keskittyy rahtiliikenteeseen eikä kuljeta matkustajia reiteillään.
– Kokonaisuudessaan lisäkapasiteetin myötä Baltic Linen kuljetusmäärät kasvavat noin 100 000 tonnilla vuosittain, mikä on merkittävä piristys myös Turun satamalle. Turun satamaan on hyvät yhteydet niin maanteitse kuin rautateitsekin. Lisäksi Turusta löytyy riittävästi kenttä- ja terminaalikapasiteettia täyttämään teollisuuden vaativatkin tarpeet, Tomas Uschanow muistuttaa.
– Tonnisto valmiina rikkidirektiivin vaatimuksiin vuonna 2015 Baltic Linen aluksilla on valmius siirtyä matalarikkisiin polttoaineisiin vuonna 2015, kun uudet rikkidirektiivin mukaiset säännökset astuvat voimaan Itämerellä. Teknisiä muutoksia vaaditaan, vaikka rikkipesureita ei asennettaisikaan, kertoo Tomas Uschanow. Yksikään varustamo ei kuitenkaan pysty välttämään rikkidirektiivin voimaantulosta aiheutuvaa kustannusnousua, joka täytyy siirtää rahtihintoihin ensi vuonna.