Norjalaiset niputtavat kolme offshore-varustamoa yhdeksi

Norjan merenkulun ja teollisuuden vahvat miehet, varustamomoguli John Fredriksen ja miljardööri Kjell Inge Rökke ovat päässeet sopuun yli 1,5 miljardin dollarin verran velkaantuneen Farstad Shippingin rahoituksen uudelleenjärjestelyistä.

Norjan merenkulun ja teollisuuden vahvat miehet, varustamomoguli John Fredriksen ja miljardööri Kjell Inge Rökke ovat päässeet sopuun yli 1,5 miljardin dollarin verran velkaantuneen Farstad Shippingin rahoituksen uudelleenjärjestelyistä.

Järjestelyjen jälkeen Farstad fuusioidaan Fredriksenin Deep Sea Supplyn ja Rökken Solstad Offshoren kanssa öljy- ja kaasuteollisuuden yhdeksi isoksi huoltovarustamoksi. Kolmen yhtiön uudeksi nimeksi tulee Solstad Farstad, joka operoi kaikkiaan 154 aluksella.

Yhdistyttyään Solstad Farstadista tulee maailman neljänneksi suurin osv (offshore supply vessels) -varustamo. Tutkimusyhtiö Pareto laskee Solstad Farstadin armadan arvoksi 30 miljardia Norjan kruunua eli noin 3,64 miljardia dollaria.

Farstadin omistuksen valtava arvonlaimennus

Hyvinkin monimutkaisten järjestelyjen jälkeen Rökken hallitsema Aker omistaa lähes neljänneksen Solstad Farstadista ja Fredriksenin perheen sijoitusyhtiö Hemen Holding noin 18 prosentin siivun.

Fuusion jälkeen molemmat aikovat säätää osuuksiaan niin, että Fredriksenistä ja Rökkestä tulee suurin piirtein yhtä suuria omistajia uudessa yhtiössä, kumppanukset kertovat tiedotteessaan.

– Tällä ratkaisulla turvaamme Farstadin, Solstadin ja Deep Sea Supplyn toiminnan jatkumisen offshore -alan vaikeissa oloissa. Olemme myös parhaissa asemissa sitten, kun ala alkaa elpyä, Farstadin toimitusjohtaja Karl Johan Bakken sanoo.

Farstadin rahoittajapankit ja velkojat ovat suostuneet muuttamaan miljardien Norjan kruunujen saatavansa uuden yhtiön osakkeiksi. Osakeannissa myös Rökke ja Fredriksen merkitsevät uusia osakkeita kaikkiaan 650 miljoonalla kruunulla.

– Tämä järjestely nostaa Farstadin osakeiden määrän 39 miljoonasta 4,9 miljardiin osakkeeseen. Kyseessä Farstadin nykyisten omistajien arvon valtava laimentaminen, DNB:n luottoanalyytikko Magnus Vie Sundal sanoo.

Norjan Sepe Susi jaksaa heilua

John Fredriksen on saanut kotimaassaan kutsumanimen ´Iso Susi´, ennen kaikkeakovapintaisen toimintansa ansiosta. Tosin yhtään pehmeämpi liikemies ei ole suomalaistenkin tuntema Rökkekään.

Nykyään Fredriksen vahvistaa kiireisesti myös varustamoimperiumiaan. Fredriksenin pörssilistattu tankkerivarustamo Frontline teki hiljattain 475 miljoonan dollarin ostotarjouksen pienemmästä DHT:stä (Double Hull Tankers). Tähän mennessä DHT:n hallitus on tyrmännyt Ison Suden vonkaamisyritykset.

VesselsValue ynnäilee DHT:n tonniston arvoksi 1,18 miljardia dollaria. Varustamolla on myös tilauksessa kaksi uudisrakennusta. Analyytikot arvelevatkin Fredriksenin yrittävän kaapata DHT:n uuden raakaöljytankkerit halvalla samalla kun Frontlinen tonnisto on jo ikääntynyt.

Lieneekö laivanvarustajien keskinäistä solidaarisuutta, mutta ainakaan toisen tankkerivarustamon, Euronavin toimitusjohtaja Paddy Rogers ei aio jättää kilpailevaa tarjousta DHT:stä. Euronavilla on yhteistoimintaa Frontlinen kanssa.

– Olisi suuri virhe käydä toista omistajaa vastaan. Tarjouskilpailussa toinen osapuoli maksaa varmasti liikaa, eikä se olisi oikein osakkeenomistajia kohtaan, Rogers muotoilee ujon kantansa.

– Voimme vain toivoa, että Fredriksen onnistuu pyrkimyksissään, hän lisää.

Seadrill painii konkurssin partaalla

Isolla Sudella riittää töitä myös omistamassaan porausyhtiö Seadrillissä, jonka velat ovat kasautuneet 14 miljardin dollarin suuruisiksi. Fredriksen on Seadrillin hallituksen puheenjohtaja ja suurin osakkeenomistaja.

Kolmen viime vuoden aikana Seadrillin osakkeen hinnasta on sulanut 92 prosenttia ja yhtiö vihjasi äskettäin hakevansa konkurssisuojaa Yhdysvalloissa.

Fredriksenin ainoana mahdollisuutena välttää konkurssi näyttää olevan omien rahojen pumppaaminen Seadrilliin yhtiön pinnalla pitämiseksi. Yhtiön toimitusjohtaja Peter Wulff – susi siis hänkin – ei kommentoi tilannetta.

Seadrillin pelastamiseksi Fredriksen on kyhännyt Project Eagle -nimisen suunnitelman. Sen toteuttaminen ei ole helppoa, sillä rahoituksessa on mukana peräti 42 pankkia, joiden lisäksi mukaan tulevat velkapapereiden omistajat.

– Velkojat tietävät, että on parempi yrittää löytää sovinto John Fredriksenin kanssa kuin antaa yrityksen mennä konkurssiin, Norne Securitiesin analyytikko Karl-Johan Molnes sanoo.

Iso Susi hajauttaa omistuksiaan

Seadrillin aluskannan arvo on pudonnut 9,8 miljardiin dollariin noin 19 miljardista dollarista vuonna 2014, VesselsValue arvioi. Reutersin mukaan John Fredriksenin omistusten velat ovat samaan aikaan nousseet lähelle 20 miljardia dollaria.

Viime vuosina Fredriksen onkin hajauttanut omistuksiaan muun muassa kiinteistöalalle ja houkutteleviin kalankasvatusbisneksiin.

Rikkaimpia norjalaisia listaava talouslehti Kapital ynnäili Fredriksenin omaisuuden arvoksi viime vuonna 92 miljardia kruunua eli noin 11 miljardia dollaria. Vuonna 2015 omaisuus oli vielä 97 miljardin kruunun arvoinen.

http://www.reuters.com/article/us-farstad-shipping-m-a-idUSKBN15L0YO

Jaa artikkeli