Maailman suurimpiin risteilyvarustamoihin kuuluvan Norwegian Cruise Linen emoyhtiön pomo Frank Del Rio vertaa koronaviruksen vaikutuksia aiemmin koettuihin geopoliittisiin mullistuksiin tai finanssikriiseihin.
– Tässä tilanteessa matkoja on peruutettu enemmän kuin vaikkapa talouskriiseissä, hän totesi Norwegian Cruise Line Holdingsin analyytikoille järjestetyssä puhelinkonferenssissa torstaina.
Norwegianin johtaja arvelee peruutusten vaikuttavan sekä risteilyalaan yleisesti että myös hänen johtamansa varustamoyhtiön tulokseen ainakin lyhyellä tähtäyksellä.
– Varausten alamäki on katkennut viiden viimeksi kuluneen päivän aikana verrattuna kolmeen edeltäneeseen viikkoon. Viisi päivä ei trendiä tee, joten vielä on liian aikaista arvioida viruksen tulosvaikutuksia. Toivomme tietenkin, että pahin on jo nähty ja että ala pääsee takaisin toipumisuralle, Del Rio kertoi pörssianalyytikoille.
Del Rion mukaan aikaisempien kriisien aikoina risteilyalalla paluu normaaliin on kestänyt tyypillisesti kahdeksan viikon ajan. Tällä haavaa bisnekset näyttävät pehmeiltä ja kysyntä on heikkoa.
– Ihmisiä pelottaa matkustaminen, eikä tämä koske vain laivoja, vaan lentomatkustusta ja muitakin liikennemuotoja. Heikot ajat jatkuvat niin kauan kunnes virustartuntojen määrä kääntyy laskuun, ja siihen voi vielä kulua jonkin aikaa, Del Rio arveli.
Painopiste siirtyy Pohjois-Amerikkaan ja Karibialle
Hän sanoi, että alalla on jo nähty joitakin hintojen alennuskampanjoita. Norwegian aikoo kuitenkin pidättäytyä alennuksista ja jatkaa aggressiivista markkinoinnin ja laajentumisen strategiaansa tässä tilanteessa, jota yhtiössä katsotaan yhä tilapäisenä häiriönä.
– Onneksi kuluttajien muisti on melko lyhyt, mitä tulee huonoihin tapahtumiin.
Del Rio sanoi, että tällä haavaa NCLH on kuitenkin peruuttanut kaikki Aasian risteilynsä eikä alueella seilaa yhtään varustamon alusta ainakaan ennen tilikauden kolmatta neljännestä.
Tilalle tarjotaan monia kohteita lähempänä pohjoisamerikkalaisten risteilyvieraiden asuinsijoja. Norwegian aikoo panostaa varsinkin Karibialle ja Alaskaan, SeaTrade Cruise kirjoittaa.
NCLH arvioi koronaviruksen pudottavan yhtiön osakekohtaista tulosta 0,75 dollarin verran ja tästä 25 senttiä osuu vuoden ykkösneljännekselle, jonka aikana on peruutettu jo 40 risteilyä. Heti tulostilaisuuden jälkeen yhtiön osakekurssi laski viisi prosenttia torstaina.
Princess etsii parhaita puhdistusfirmoja
Toinen risteilyvarustamo Princess Cruises jäljittää maailmanlaajuisesti parhaita desinfiointialan firmoja puhdistamaan Jokohamassa kaksi viikkoa karanteenissa olleen 115 875 gt:n m/s Diamond Princess -aluksen.
Aluksella olleista tuhansista henkilöistä 634 ihmisellä todettiin koronavirus 19. helmikuuta Japanissa. Näistä tartunnan saaneista kaksi kuoli maihin siirrettynä japanilaisessa sairaalassa.
Princess Cruisesin toimitusjohtaja Jan Schwartz sanoo yhtiön etsivän parasta tai parhaita toimijoita, jotka kykenevät puhdistamaan aluksen keulasta perään myöhemmin kerrottavalla telakalla.
Varustamon mukaan hanke kestää viikkoja, koska laivan kaikki hytit ja julkiset tilat sisustuksineen ja tekstiileineen, penttereistä ja ravintoloista puhumattakaan, pitää desinfioida perusteellisesti.
Princess sanoo, että valittujen siivouskumppaneiden pitää täyttää Japanin terveysviranomaisten, Yhdysvaltain tartuntatautiviraston sekä maailman terveysvirasto WHO:n vaatimukset.
Eräiden asiantuntijoiden mielestä Princess syyllistyy siinä mielessä hätävarjelun liioitteluun, että päin vastoin kuin bakteerit, virukset tarvitsevat elävää kudosta lisääntyäkseen. Virus ei siis elä kovin kauan ovenkahvoissa ja muilla vastaavilla pinnoilla.
Amerikkalaisen Carnivalin omistuksiin kuuluva Princess Cruises aikoo pitää Japanissa 2004 rakennetun ja Britanniaan liputetun m/s Princess Diamondin Jokohamassa. Puhdistetun aluksen on tarkoitus aloittaa risteilyt uudelleen 29. huhtikuuta juuri Japanissa sikäläisen kevätkauden juhlistamiseksi.
RCCL panee laivansa hyötykäyttöön
Yhdysvaltalainen Royal Caribbean International on peruuttanut kaikki Shanghaissa kotisatamaansa pitäneen m/s Spectrum of the Seasin risteilyt ainakin maaliskuun 21. päivään saakka. Matkustajat saavat peruutuksista täyden korvauksen.
Varustamon mukaan alus miehistöineen on jo viikkojen ajan ollut poissa Kiinasta. Nyt laiva on matkalla kohti Australiaa, jossa sillä järjestetään hyväntekeväisyysristeilyjä sikäläisille maastopalojen sammuttajille.
RCCL panee toisenkin Aasiasta vapautuneen laivansa hyötykäyttöön. M/s Celebrity Millennium osallistuu samanlaisiin ”sankariristeilyihin” USA:n länsirannikolla, jossa ilmaisille risteilyille kutsuttavat vieraita ovat Kalifornian maastopalojen sammutusmiehistöjä.
– Kun bisneksissä on vaikeaa, yritämme tehdä jotakin hyödyllistä, sanoo Royal Caribbeanin emoyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja, Suomestakin paljon laivoja tilannut ja täällä hyvin tunnettu Richard D. Fain.
Pitkän linjan norjalainen varustamopomo Fain kertoo Royal Caribbeanin toimittavan kumppaneidensa kanssa Kiinaan miljoona suojanaamaria sikäläisten terveysalan työntekijöiden käyttöön.
– Ihailemme kiinalaisten viranomaisten ja kansalaisten toimintaa koronaviruksen suitsimiseksi ja yritämme auttaa heitä kaikin tavoin, Fain sanoo.
Kiina ilmoittaa viruskuolemien vähentymisestä
Kiinan viranomaiset kertoivat lauantaina koronaviruksen aiheuttamien kuolemantapausten selvästä vähentymisestä. Maailman terveysjärjestö WHO kuitenkin varoittaa iloitsemasta ennenaikaisesti, sillä YK:n mielestä virustapauksia saattaa löytyä enemmän muista maista, Reuters kirjoittaa.
– Suurin huolenaiheemme on se, että Covid-19 eli koronavirus leviää sellaisiin maihin, joissa on heikommat terveydenhoidon järjestelmät, WHO:n johtaja Tedros Adhanom Ghebreyesus sanoo.
YK:n alainen WHO on pyytänyt 675 miljoonan dollarin verran lisää rahoitustukea kaikkein haavoittuvimmille maille. Näiden joukossa on 13 Afrikan valtiota, joilla on erityisen läheiset suhteet Kiinan kanssa.
Sir Richard toteutti unelmansa
Hieman iloisempiakin uutisia risteilybisneksiin kuuluu. Brittiläinen bisnesveteraani Sir Richard Branson, jonka perustama yritysimperiumi Virgin Group täyttää tänä vuonna 50 vuotta, juhlisti tapausta esittelemällä risteilyalan tuoreimman varustamon, Virgin Voyagesin ensimmäistä laivaa Britannian Doverissa perjantaina.
– Olen halunnut laivanvarustajaksi jo pari-kolmekymppisestä saakka, tai edes viisikymppisenä. Unelmani toteutuminen kesti vähän kauemmin kuin toivoin, mutta kiitos satojen asiantuntijoiden ja ennen kaikkea Bain Capitalin rahoitusväen, lopputulos eli m/s Scarlet Lady on hienompi laiva kuin koskaan osasin edes kuvitella”, Sir Richard sanoi uudisrakennuksen esittelytilaisuudessa.
Virgin Voyagesin toimitusjohtaja Tom McAlpinin mukaan Fincantierin rakentama alus toimii erilaisella konseptilla kuin useimpien muiden risteilyvarustamojen laivat. Virgin tavoittelee matkustajiksi varsinkin nuoria sinkkuja.
– Olemme pyrkineet huvijahtimaiseen ilmapiiriin, jossa on tarjolla jokaiselle jotakin. Haluamme eroon myös risteilyhintoihin lisätyistä ylimääräisistä kustannuksista, kuten tarjoilijoiden juomarahoista. Ilmaiset langattomat wifi-yhteydet kuuluvat mielestämme myös jo ihmisten perusoikeuksiin, McAlpin sanoi.
Scarlet Ladylla on paljon nuorille tarkoitettuja palveluja, kuten erilaisia ravintoloita, punttisaleja, joogakursseja ja jopa ensimmäinen laivalla toimiva tatuointistudio nimeltä Squid Ink. Ainoa mitä alukselle ja sen myöhemmin valmistuvalle kolmelle sisarlaivalle ei saa ottaa mukaan ovat lapset.
– Koska Richardilla on monia nuoria lapsenlapsia, meillä oli kova työ taivutella hänet uskomaan, että vain aikuisille suunnattu konsepti toimii parhaiten Virginillä, McAlpin sanoi.
Sir Richard puolestaan sanoi asiaa kysyttäessä, että hän täyttää piakkoin 70 vuotta, joten hän saattaa pistäytyä ottamassa itselleenkin tatuoinnin.
– Tässä iässä tatuointi ei vie uskottavuutta eivätkä lapset tai lapsenlapsetkaan siitä enää pahastu, Englannin kuningattarelta aatelisarvon lento- ja tv-yhtiönsä sekä teleoperaattorinsa menestyksen myötä saanut Sir Richard totesi.
Teksti Markku Pervilä