Novatek sanoo ottaneensa Jamalilla käyttöön myös toisen tuotantolaitoksen hiljattain eli juuri sopivasti LNG:n kysynnän kasvaessa ja kaasun hintojen noustessa talven varalta. Novatekin kahden laitoksen yhteinen kapasiteetti on 11 miljoonaa kaasutonnia vuodessa (mtpa, million tonnes per annum), Reuters kirjoittaa.
Viime vuonna Venäjän koko LNG-toimitukset ylsivät 10,8 miljoonaan tonniin, ja tästä lähes kaikki kertyi valtion omistaman Gazpromin Sahalin 2 -laitokselta. Jamalin ja Sahalinin yhteenlaskettu tuotanto tuplaa Venäjän LNG-tuotannon hieman yli 20 miljoonaan tonniin. Samalla maa nousee maailman viidenneksi suurimmaksi kaasun viejäksi.
Ensimmäiset LNG-lastit lähtivät Sabettasta viime vuoden lopussa. Heinäkuussa Novatek avasi alueen toisen tuontoyksikkönsä, joka ylsi täyteen kapasiteettiinsa 9. päivänä elokuuta. Asiantuntijoiden mukaan laitos saatiin täyteen toimintaan ennätyksellisen nopeasti.
Juuri nyt Novatekilla on Jamalilla työn alla jo kolmas yksikkö, jonka odotetaan pääsevän tuotantoon marraskuussa eli selvästi odotuksia nopeammin. Novatek on itse puhunut ensi vuoden alkuneljänneksestä ja länsimarkkinoilla laitoksen on arveltu avautuvan joskus ensi vuoden keskivaiheilla. Novatek ei vastaa Reutersin tiedusteluihin kolmosvaiheen aikataulusta.
Thomson Reutersin rahtidatan mukaan elokuussa Jamalin niemimaalta rahdattiin 1,95 miljoonaa kuutiometriä nesteytettyä maakaasua. Määrä oli yli kaksinkertainen verrattuna heinäkuussa laivattuihin 818 000 kuutiometriin. Elokuun rahdit Jamalilta ylittivät ensi kertaa myös Sahalin 2:n saman kuukauden rahtimäärät.
Dynagas ja Teekay pohjoisten väylien avaajina
Jamalin hankkeen vauhdista saatiin ensi viitteitä jo siitä, että Arktikalle on toimitettu etuajassa jäävahvistettua tonnistoa hoitamaan Pohjoisen jäämeren kuljetuksia. Jäävahvistettuihin LNG-tankkereihin erikoistunut Dynagas sanoi viikko sitten, että on toimittanut m/t Yenisei River -nimisen tankkerin Jamalin liikenteeseen kolme kuukautta odotettua aikaisemmin. Maailman suurimpiin LNG-varustamoihin kuuluva Teekay LNG kertoi elokuussa, että sekin tuo Jamalille kaksi tankkeria etuajassa.
Koillisväylän avautuminen kesäkuukausien aikana on luonnollisesti herättänyt haloota ympäristöväen keskuudessa. Sitä vastoin varustamoille Koillisväylä tarjoaa nopeammat ja halvemmat merireitit paitsi Kiinan jättimäisille LNG-markkinoille, myös hiljalleen avautuville konttirahdeille Aasiasta Eurooppaan.
Yksityinen Novatek arvelee yltävänsä Koillisväylällä 17 vuorokauden aikasäästöön Jamalilta Kiinaan ja takaisin verrattuna Suezin kanavan kautta kulkevan reitin edestakaiseen 36 vuorokauden purjehdusaikaan. Rahtimaksut ovat Jäämerellä 33 prosenttia halvemmat jokaista kuljetettua miljoonaa Btu:ta (million British thermal unit) kohti.