OECD: Rikkisäännöt iskevät konttivarustamoja vyön alle

Vähärikkisemmän polttoaineen käytöstä aiheutuu konttivarustamoille 500 miljoonan dollarin ylimääräiset kustannukset vuodessa. Rikkipäästöjä suitsitaan kalliimmalla polttoaineella, joka huonontaa varustamoiden kilpailukykyä entisestään vaikeassa taloustilanteessa, taloudellisen kehityksen ja yhteistyön järjestö OECD varoitti viime viikolla.

Vähärikkisemmän polttoaineen käytöstä aiheutuu konttivarustamoille 500 miljoonan dollarin ylimääräiset kustannukset vuodessa. Rikkipäästöjä suitsitaan kalliimmalla polttoaineella, joka huonontaa varustamoiden kilpailukykyä entisestään vaikeassa taloustilanteessa, taloudellisen kehityksen ja yhteistyön järjestö OECD varoitti viime viikolla.

OECD:n mielestä varsinkin konttivarustamot ovat jo nyt heikossa tuloskunnossa maailmankaupan taantuman, ylikapasiteetin ja alhaisten rahtihintojen vuoksi.

Uudet rikkidirektiivit otettiin käyttöön vuoden 2015 tammikuussa. Niiden mukaan Itämerellä ja Pohjois-Amerikan rannikoilla operoivat alukset joutuvat käyttämään polttoaineita, joiden rikkipitoisuus on enää 0,1 prosenttia. Aiempi raja-arvo oli yksi prosentti eli kymmenen kertaa suurempi.

Parhaillaan suunnitellaan vieläkin alhaisempia rikin raja-arvoja. OECD:n (Organisation for Economic Co-operation and Development) tuoreen raportin mukaan tästä koituu merikuljetuksille 5-30 miljardin vuotuiset lisäkustannukset.

Kustannukset asiakkaiden piikkiin

Vaikka merialat ovat hyötyneet polttoaineiden hinnan yleisestä laskusta, uhkaavat uudet rikkisäännöt varustamoiden muutenkin kapeita voittomarginaaleja, talousjärjestö sanoo.

”Varustamot joutuvat siirtämään uudet kustannukset asiakkaidensa maksettaviksi”, OECD:n raportissa sanotaan.

OECD:n ynnäilyjen mukaan uusi matalampi rikkiraja nostaa maataloustuotteiden rahteja jopa 7,5 prosenttia vuoteen 2020 mennessä. Samaan aikaan teollisuustuotteiden rahdit nousevat 3,5 ja teollisten raaka-aineiden peräti 16,4 prosenttia.

Jotkut kiertävät sääntöjä

Maailman suurin rahtivarustamo Maersk Line on sanonut, että sääntöjen heiveröinen valvonta yhdessä korkeiden kustannusten kanssa voi saada eräät varustamot kiertämään rikkipitoisuuden enimmäisarvoja.

Tanskalaisen öljy- ja varustamokonsernin A.P. Moeller-Maerskin rahtiyksikkö Maersk Line käytti viime vuonna laivojensa polttoaineisiin 6,1 miljardia dollaria. Vähärikkisempi polttoaine nosti kustannuksia seitsemän prosenttia.

Myös OECD on samaa mieltä siitä, että sääntöjen valvonta on ensiarvoisen tärkeää, jotta kaikki varustamot kilpailevat samalla viivalla. Talousjärjestön mukaan nykyiset sakot eivät riitä kumoamaan rikkipitoisesta polttoaineesta saatuja kilpailuetuja, Reuters kirjoittaa.

Toukokuun alussa merenkulun tutkimustalo Drewry Maritime Equity Research varoitti, että kuluvasta vuodesta tulee konttivarustamoille ”tuhoisa vuosi”, jonka aikana alaa uhkaavat jopa kuuden miljardin dollarin tappiot.

Jaa artikkeli