Painolastivesisäädöksen voimaantulossa joustoa

Vieraslajien leviämisen rajoittamisesta säädetään syksyllä voimaan tulevalla kansainvälisellä painolastivesiyleissopimuksella.
“Trafi mahdollistaa painolastivesiyleissopimukseen joustavamman aikataulun, joka ei rasita Suomen kauppalaivastoa muita maita enemmän. Ruotsin ja Saksan viranomaiset ovat tulkinneet säädöstä samalla tavalla kuin Suomi”, kertoo erityisasiantuntija Ville-Veikko Intovuori Trafista .

Vieraslajien leviämisen rajoittamisesta säädetään syksyllä voimaan tulevalla kansainvälisellä painolastivesiyleissopimuksella. Yleissopimus edellyttää kansainvälisen liikenteen aluksilta painolastivesien käsittelyä, jota varten aluksille tulee asentaa käsittelylaitteisto.

Käsittelylaitteiston asennus tulee tehdä aluksen ensimmäiseen yleissopimuksen voimaantulon jälkeiseen viisivuotisuusintakatsastukseen mennessä.

“Trafi mahdollistaa painolastivesiyleissopimukseen joustavamman aikataulun, joka ei rasita Suomen kauppalaivastoa muita maita enemmän.  Ruotsin ja Saksan viranomaiset ovat tulkinneet säädöstä samalla tavalla kuin Suomi”, kertoo erityisasiantuntija Ville-Veikko Intovuori Trafista .

Uusintakatsastus edellyttää tavallisesti aluksen telakointia, mutta Trafin mahdollistaman menettelyn seurauksesta alusta ei tarvitse telakoida. Järjestelmästä poikkeamista varten aluksen on anottava poikkeuslupaa Trafilta.

“Varustamoja on huolettanut uusien käsittelylaitteistojen toimivuus ja saatavuus, sillä USA:ssa tyyppihyväksyttyjä laitteita on vasta nyt alkanut tulla markkinoille. Sellainen tarvitaan, jos laiva menee sinne”, Intovuori lisää.

Teksti Arja Vartia

Jaa artikkeli