Teknisesti huipputasoinen 96 metriä pitkäja 17 metriä leveä alus hyödyntää uusinta teknologiaa sekäympäristöystävällisiä innovaatioita valtioneuvoston kestävien hankintojenperiaatepäätöksen mukaisesti. Laiva on varustettu nesteytettyä maakaasua (LNG) ja dieselöljyä polttoaineinaan käyttävällä koneistolla. Aluksen
suunnittelussaon aiempaa laajemmin paneuduttu energiatehokkuuteen sekä aluksen turvalliseenoperointiin erilaisissa onnettomuustilanteissa.
Ulkovartiolaivan valmistumistaja toimintaa voi seurata osoitteessa www.raja.fi/uvl10 22.10.2012 alkaen.
– STX Finland Oy:n Rauman telakalleUlkovartiolaivan tilaus on ollut jatkoa pitkäaikaiselle hyvälle yhteistyölleRajavartiolaitoksen kanssa, joka on
alkanut jo 80-luvun puolivälissä. Laivaedustaa uutta sukupolvea niin toiminnoiltaan kuten myösympäristöystävällisyydeltään valmistuessaan ensi vuoden lopussa. Työllistävävaikutus on merkittävä nykyisessä heikossa markkinatilanteessa, kertoo Raumantelakanjohtaja Toivo Ilvonen.
Rajavartiolaitoksen apulaispäällikkökontra-amiraali Matti Möttönen toteaa, että uusi vartiolaiva tuomerkittävää suorituskykyä Suomen merelliseen ympäristöön avomerellä. Alusmuodostaa tehokkaan johtamisalustan viranomaistehtävien hoidossa ja se kykeneelaaja-alaisella sensorikalustolla valvomaan merialuetta kaikissa olosuhteissa.Lisäksi Itämeren suojelun kannalta on tärkeää, että kalusto on kaikissa oloissatoimintavarmaa ja kykenee tehokkaasti onnettomuuksien
vahinkojenrajoittamiseen.