Singaporessa toimiva FGE:n energiakonsultti Thomas Olney kertoo Reutersille, että vuoteen 2020 mennessä ainakin 2 100 kauppalaivaa varustetaan rikkipesureilla, joiden avulla laivakoneet yltävät IMO:n tuolloin voimaan tuleviin päästörajoituksiin. Aiemmin konsultit arvelivat, että skrubbereita asennettaisiin vain 1 500 alukselle.
– Trendi on selvä. Skrubbereita asennetaan paitsi enemmän, myös entistä kookkaampiin aluksiin, jotka käyttävät suurempia polttoainemääriä, Olney sanoo.
Mikäli rikkipesureiden kysyntä jatkuu yhtä vahvana, aikoo FGE korottaa korkeasti rikkipitoisen raskaan polttoöljyn kysyntäennusteensa reippaasti yli 800 000 barrelin tasolle päivässä. Nykyään FGE on arvioinut, että IMO:n rikkirajojen voimaantulo pudottaa raskaan polttoöljyn kysynnän 300 000-400 000 tynnyriin päivässä.
Wienissä päämajaansa pitävä toinen konsulttiyhtiö JBC Energy on jo nostanut oman ennusteensa raskaalle polttoöljylle 600 000 barreliin päivässä, Reuters kirjoittaa.
Varustamopomojen mielet muuttumassa
FGE huomauttaa myös siitä, että saksalainen Hapag-Lloyd kertoi tulosjulkistamisensa yhteydessä, että varustamo aikoo kokeilla skrubbereita ainakin kahdella valtameriliikenteen isolla konttialuksella.
Ja vaikka A.P. Moller-Maersk uudisti omassa tulostilaisuudessaan rikkipesureiden vastaisen kantansa, sanoo myös Maersk Line ostaneensa ”muutamia skrubbereita testitarkoituksessa”, Seatrade Maritime News kertoo.
Suuret konttivarustamot ovat alun alkaen vastustaneet rikkipesureita keinona yltää IMO:n tiukentuviin päästörajoituksiin, mutta FGE:n mielestä laivanvarustajien mielet voivat vielä muuttua markkinaolojen – ja polttoainehintojen – mukaan.
– Vuoden 2017 lopusta lähtien kaikkien meripolttoaineiden hinnat ovat alkaneet kohota, ja tämä hintakäyrän muutos parantaa skrubbereiden varustamoille tuomia suuruuden etuja, Olney aprikoi.
Ajatus on tietysti sellainen, että riittävän suuri hinnanero rikkipitoisten ja vähärikkisten meripolttoaineiden välillä maksaa rikkipesureiden kalliit hankintahinnat takaisin alentuneina polttoainekustannuksina.