RCCL hankki määräysvallan Silversea Cruisesista

Maailman toiseksi suurin risteilyvarustamo Royal Caribbean Cruises Ltd. (RCCL) on tehnyt sopimuksen 66.7% osuuden ostamisesta monacolaisesta Silversea Cruises-yhtiosta, jonka myöta sen jalansija luksusmarkkinoilla vahvistuu ja se myos laajentaa expedition-risteilyiden alalle.

Suomessa rakennetu Silver Explorer.

Torstaina julkaisemassaan tiedotteessa Miamissa pääkonttoriaan pitävä RCCL kertoo kauppahinnaksi noin miljardi dollaria, jonka se aikoo rahoittaa suurimmaksi osaksi lisävelalla.

Silversea on ollut perustamisestaan saakka yksityisessa omistuksessa ja entinen pääomistaja Manfredi Lefbvre d’Ovidio säilyttää yhtiössa vähemmistosuuden kaupan jalkeen.

Silversean laivastoon kuuluu yhdeksän alusta, joista viisi kuuluu luksus-markkinasegmenttiin ja loput neljä ovat expedition-laivoja, joilla risteillaan esim. napa-alueille ja Galapagos-saaristossa

Yksi expedition-laivoista on Raumalla vuonna 1989 turkulaiselle Delfin Cruises-yhtiolle rakennettu entinen Delfin Clipper. Tämän yhtiön toiminta kuitenkin päättyi 1990-luvun alun lamaan ja Delfin Clipper vaihtoi seka omistajaa että nimeä useita kertoja, ennen kuin siitä vuonna 2007 tuli Silversean Silver Explorer.

Tiedotteessaan RCCL kertoo, että kaupan taustalla on yhtion pyrkimys edesauttaa nopeasti kasvavien luksus- ja expedition-markkinasegmenttien kehitystä ja laajentaa omaa tuotevalikoimaansa näihin. Yhdistämälla yhtiöiden jalanjaljet on mahdollista vauhdittaa kysynnän kasvua tarjoamalla laajempaa kohdevalikoimaa ja samalla saavuttaa säästöja mm. hankintojen ja muiden mittakaavaetujen kautta.

RCCL:n tuotevalikomaan kuului ennen kauppaa kuusi brandia. Suurin naistä on massamarkkinavarustamo Royal Caribbean Cruises International, jolla on laivoja tilauksessa Meyer Turun telakalta ja joka on ollut suomalaistelakoiden suuri asiakas. Celebrity Cruises operoi premium-markkinasegmentissa ja Azamara Cruises luksusmarkkinoilla. Pullmantur Cruceros on espanjalainen yhtiö, josta RCCL omistaa vähemmistöosuuden.

RCCL omistaa lisäksi puolet saksalaisesta TUI Cruises-yhtiösta ja samoin Kiinassa operoivasta SkySea Cruise-nimisestä varustamosta. Sen toiminta on päätetty lopettaa ja sen ainoa laiva siirtyy uudistustoiden jalkeen TUI AG:n omistaman Marella Cruises-yhtiön lipun alle Britannian markkoille.

Ennen Silversea-kauppaa RCCL:n asema luksusmarkkoilla oli heikompi kuin pääkilpailijoidensa, koska Azamaralla on vain kaksi laivaa – kolmas on telakalla Belfastissa ja se tulee liikenteseen loppukesastä. Kaikki kolme ovat sisaraluksia, mutta ne eivät esimerkiksi varustelutasoltaan ole Silversean luksusalusten tasoa ja ne on hankittu yhtiälle käytettyinä.

Amerikkalais-brittiläisen Carnival Corporation & plc:n omistama Seabourn Cruise Line ja nimestään huolimatta täysin amerikkalaiseen Norwegian Cruise Line Holding (NCLH)-konserniin kuuluva Regent Seven Seas luksusmarkkinavarustamot ovat suurempia kuin Azamara ja kummankin yhtiön laivat on myös rakennettu niille itselleen.

Expedition-puolella RCCL:lla on ollut pieni jalanjälki, koska Celebrity Cruisesilla on pieni laiva Galapagos-saarilla tehtäviä risteilyitä varten. Silversea-kaupan myota RCCL:n toiminta expedition-markkinoilla laajenee tuntuvasti ja se on ainoa kolmesta suuresta listatusta risteilykonsernista, jolla on jalansijaa tässä segmentissa.

Kiintoisaa onkin seurata, miten esimerkiksi Carnival-konserni ja NCLH reagoivat tapahtuneeseen. Expedition-puolella on paljon uusia tulokkaita ja eräiden arvoiden mukaan on mahdollista, että näilla markkoilla tapahtuu keskittymistä ajan myöta samalla tavalla kuin mainstream-risteilypuolella 1980-luvun lopusta vuosituhannen vaihteeseen. Nähtäväksi jää, alkavatko suuria laivoja operoimaan keskittyneet alan muut johtavat konsernit hankkia omistukseensa expedition-varustamoita.

TUI, jolla on kaikkiaan 16 laivaa, on tällä hetkella ainoa risteilyoperattori, jolla on huomattava asema seka mainstream- etta expeditiomarkkinoilla. Yhtio omistaa puolet TUI Cruises-yhtiösta, joka on Meyer Turun suurasiakas sekä Marella Cruises-yhtiön Britanniassa.

Niinikään konserniin kuuluva Hapag-Lloyd Kreuzfahrten puolestaan omistaa kaksi luksusluokan alusta ja kaksi expedition-laivaa. Nämä on kuitenkin tarkoitus korvata Norjassa rakenteilla olevilla kahdella huomattavasti korkeatasoisemmalla aluksella, minkä lisaksi TUI:n hallitus on tehnyt päätoksen kolmannen laivan tilaamisesta.

Teksti Kari Reinikainen

Kuva Silversea Cruises

Jaa artikkeli