Risteilyalan kilpavarustelussa ei loppua näy

Viimeksi kuluneiden 30 vuoden aikana risteilyalusten koot ovat tuplaantuneet nykyisin normiksi tulleeseen yli 200 000 bruttotonnin kokoluokkaan. Kyseessä on laivamatkailun tuorein trendi, jossa isommat yksiköt tuovat varustamoille suuruuden etuja alusten markkinoinnissa ja käyttökustannuksissa. Jotkut kutsuvat nykymuotia jopa ristelybisneksen asevarusteluksi.

Oasis of the Seas Costa Mayassa Karibialla. Kuva Kari Martiala.
Eräissä tapauksissa varustamot lisäävät tonni- ja hyttimääriä entisiin muotteihin samalla, kun ne täydentävät optiolaivoilla jo tilaamiaan aluskatraita. Näin on tehnyt muun muassa RCCL, joka on nostanut neljännen Oasis-luokan aluksen, m/s Symphony of the Seasin, bruttovetoisuuden 228 081 tonniin ja kohottanut aluksen kapasiteetin 5 518 risteilyvieraaseen. Alkuperäisen Oasis-konseptin pienehköillä viilauksilla uudisrakennuksesta on tullut maailman suurin risteilyalus.
Samalla tavalla Carnival on rakennuttanut armadansa uusimman laivan, m/s Carnival Horizonin, 133 596 bruttotonnin alukseksi, jolle mahtuu 3 960 matkustajaa. Hiljattain luovutettu m/s Norwegian Bliss on puolestaan 168 028 bruttotonnillaan Norwegian Cruise Linen tähän saakka suurin laiva.
Muut varustamot jatkavat edellä kuvattua trendiä. Princess Cruisesin neljäs Royal-luokan uudisrakennus, ensi vuoden lokakuussa valmistuva m/s Sky Princess, on saanut 54 uutta hyttiä tai sviittiä. RCCL:n samoin neljäs Quantum-luokan laiva, ensi vuoden kesäkuussa valmistuva m/s Spectrum of the Seas, on saanut kansilleen 46 hyttiä enemmän kuin sisaraluksilla on. Myös sveitsiläisvarustamo MSC on lisännyt uusien Meraviglia Plus- ja Seaside Evo -luokkiensa hytti- ja matkustajakapasiteettia.
Koko ei aina ratkaise, mutta kuitenkin…
Monet innokkaatkin risteilyvieraat ovat ihmetellen seuranneet varustamoiden kilpailua siitä, kenen paatti on sataman suurin. Silti eräs risteilyjen suurkuluttaja paljastaa muuttaneensa näkökantojaan siitä, mitä alusten kokoon tulee.
– Isompi alus merkitsee parempia harrastusmahdollisuuksia, kuten suurempia leffateattereita, ravintoloita, tanssilattioita, punttisaleja ja niin edelleen. Sitä paitsi kyse ei ole pelkästä koosta, sillä uusimpien alusten teknologia on entistä kehittyneempää, älykkäämpää ja ympäristöystävällisempää, laivamatkojen ”hevijuuseriksi” tunnustautuva Michael Russell kertoo The Maritime Executiven haastattelussa.
Samaa sanoo amerikkalaisen Royal Caribbean Cruisesin hallituksen puheenjohtaja ja toimitusjohtaja, Suomessakin jo Kvaerner Masa-Yardsin ajoilta hyvin tunnettu norjalainen varustamopomo Richard Fain, jonka mukaan hän ei ole ikinä kilpaillut vain alusten koolla, vaan niiden tarjoamilla mukavuuksilla, olivatpa nämä sitten tilavampia hyttejä, isompia vesiliukumäkiä tai uudenlaisia mikroautoratoja.
Myös matkailutoimittaja David Yeskel sanoo, että paremmat lomanvieton mahdollisuudet ovat varustamoille arvokas keino tehostaa uudisrakennustensa markkinointia. Megalaivat pystyvät helpommin kilpailemaan maissa sijaitsevien huvipuistojen ja lomakohteiden kanssa.
– Varsinkin perheille ja ensikertalaisille ”valtamerten suurimmat” laivat tuovat ohittamattomia elämyksiä, joilla riittää tekemistä kaikille, CruiseCritic -lehden päätoimittaja Colleen McDaniel säestää kollegaansa.
Risteilyalusten rakennusbuumi jatkuu
Sosiaalisaitti Cruiseline.comin sisältöjohtaja Thomas Faddegon uskoo risteilyalusten kilpavarustelun ja sitä kautta myös laivanrakennuksen buumin jatkuvan, vaikka ”aina on ihmisiä, jotka eivät halua viettää lomiaan Manhattanin tapaisessa ruuhkaisessa ja kiireisessä ilmapiirissä.”
Buumin povaa jatkuvan myös The Maritime Executive, joka kertoo aluskokojen kasvaneen viime vuosina 15 prosentin verran, kun varustamot ovat siirtyneet 150 000-170 000 tonnin aluksista tilaamaan uudeksi standardiksi tulleita 180 000-200 000 bruttotonnin risteilylaivoja.
Esimerkiksi aasialainen Dream Cruises on hiljattain tilannut kaksi 204 000 bruttotonnin uudisrakennusta, jotka valmistuvat vuosina 2020 ja 2021. Yli 200 000 tonnin aluksia ovat tilanneet myös Royal Caribbean ja MSC.
Toisaalta laivojensa kokoa kasvattava Carnival on aloittanut myös toisen trendin eli LNG-käyttöisten risteilyalusten tuomisen markkinoille. Maailman suurin risteilyvarustamo, yhdysvaltalainen Carnival Corporation on tilannut AIDA-, Costa-, Carnival- ja P&O -tytärbrändeilleen kaikkiaan yhdeksän suurta, 180 000 bruttotonnin LNG-käyttöistä alusta.
Ainoana toiseen suuntaan liikkuvana varustamona näyttää olevan Norwegian Cruise Line, jonka tilaamat Project Leonardo -luokan uudisrakennukset ovat  noin 3 300 matkustajan kapasiteetillaan pienempiä kuin Norwegianin uusimmat jättilaivat. Fincantierin telakka toimittaa Norwegianille kuusi 140 000 tonnin Leonardo -luokan alusta vuosien 2022-2027 välisenä aikana.
Norwegian on perustellut aiempaa pienempiä aluksiaan sillä, että todella isot jättilaivat eivät enää yksinkertaisesti mahdu edes maailman suurimpiin risteilysatamiin. Pienemmät alukset ovat joustavampia, mutta silti riittävän isoja, amerikkalaisvarustamon pomojen ajatus kulkee.

https://maritime-executive.com/features/cruise-line-arms-race-continues#gs.4wCXm2Y

Jaa artikkeli
Stena Banneri