Risteilyvarustamo etsii it-sovelluksista lisää tehoa toimintoihin

RCCL:n it-pomo hakee uusista sovelluksista lisää tehoa varustamon toimintoihin tilanteessa, jossa alusten pitää vaihtaa jopa 12 000 matkustajaa matkatavaroineen ja siivotakin laivat muutaman tunnin aikana.

Royal Caribbean Cruise Linesin vanhat varaus- ja it-järjestelmät käyvät jatkuvasti tehottomammaksi nykytilanteessa, kun matkustajat tulevat ja menevät kiihtyvään tahtiin, varustamon tietohallintohtaja Michael Giresi sanoo.

RCCL:n it-pomo hakee uusista sovelluksista lisää tehoa varustamon toimintoihin tilanteessa, jossa alusten pitää vaihtaa jopa 12 000 matkustajaa matkatavaroineen ja siivotakin laivat muutaman tunnin aikana.

Royal Caribbean Cruise Linesin vanhat varaus- ja it-järjestelmät käyvät jatkuvasti tehottomammaksi nykytilanteessa, kun matkustajat tulevat ja menevät kiihtyvään tahtiin, varustamon tietohallintohtaja Michael Giresi sanoo.

Hänen mukaansa varustamon matkojen varaus- ja myyntiprosessi on monimutkainen järjestelmä, jossa jokainen varaus aiheuttaa tuhansia datayhteyksiä. Antiikkinen varausjärjestelmä ei kerta kaikkiaan riitä, ja uusi on saatava tilalle.

– Nykyinen ohjelmistoarkkitehtuurimme ei pysty skaalautumaan eli vastaamaan kasvaneen liikenteen tarpeisiin. Joskus järjestelmät kaatuvat valtavien datavirtojen alla, Giresi selostaa ongelmaa it-alan uutispalvelu Cio.comille.

Giresi tuli RCCL:n tietohallintojohtajaksi (CIO, chief information officer) vuonna 2015. Tätä ennen hän toimi vähittäiskauppias Tony Burchin palveluksessa vastaavissa tehtävissä.

Risteilyalalla ihmetelläänkin sitä, miten RCCL kaikkine uusine aluksineen, robottibaarimikkoinen, virtuaaliparvekkeineen ja rfid (radio frequency identification) -matkatavaratunnisteineen on näinkin pitkään pärjännyt vanhanaikaisen varausjärjestelmän turvin.

Giresin kiireet eivät ainakaan helpota lähivuosina; Cruise Market Watchin mukaan risteilymatkustajien määrä on vuoteen 2019 mennessä paisunut 25,3 miljoonaan matkustajaan toissa vuoden noin 22,3 miljoonasta vieraasta.

Tuhansia matkustajia liikkuu tuntien aikana

Nykyään RCCL:n aluksille saapuu ja niistä nousee maihin jopa 12 000 matkustajaa muutaman tunnin aikana. Samalla alukset on siistittävä, hytit siivottava, varastot täytettävä ja niin edelleen. Näinhän tehdään ruotsinlaivoillakin, mutta pienemmässä mittakaavassa.

RCCL etsii tapoja nopeuttaa ja yksinkertaistaa tätä prosessia. Varustamo tukeutuu ´älylaiva´ Quantum of the Seasilta saatuihin kokemuksiin, jossa matkustajat tekevät ostoksia rfid-rannekkeen kautta.

Nykyään varausjärjestelmä toimii monien AS/400 -alustojen kautta, joita RCCL:n it-asiantuntijat yrittävät jatkuvasti muokata erilaisilla lisäpalveluilla.

Giresin mukaan yhtiö siirtyy käyttämään it-järjestelmissään mikropalvelujen arkkitehtuuria, jota on kehitelty nyt noin nelisen kuukautta. Toiminnanohjauksesta (erp, enterprise resource planning) vastaa kolme Oraclen Fidelio -ohjelmistojärjestelmää, joita varustamon it-väki yrittää muokata yhdeksi.

– Kolme erp-järjestelmää on liikaa. Yhdellä laivan erpillä pitää pärjätä, Giresi kuittaa.

Keinoäly tulee merellekin

RCCL on yrittänyt nopeuttaa järjestelmäkehitystä, testausta ja jakelua niin sanotuilla ketterillä menetelmillä. Tässä varustamo on kohdannut vastarintaa jopa it-ammattilaisten keskuudessa. Giresin mukaan kaikkein jäykimmät it-osaajat ovat saanet mennä ja heidät on korvattu joustavammalla väellä.

Giresi sanoo työstäneensä myös RCCL:n it-osaston yrityskulttuuria, ja vaikutukset alkavat vihdoin näkyä.

– Nyt it-osaajat keskittyvät tuloksiin ja tuottavat lisähyötyä ja laatua. Yhtiömme on siirtymävaiheessa kohti digitalisaatiota ja keinoälyä, hän sanoo.

Giresi toivoo, että ajan myötä risteilyasiakkaat toimivat samalla lailla RCCL:n kanssa kuin he toimivat esimerkiksi nettikauppias Amazon.comin kanssa.

RCCL on kiinnostunut myös oppivista koneista ja kognitiivisesta tietojenkäsittelystä. Tästä on neuvoteltu muun muassa IBM:n keinoälypalvelu Watsonin ja muiden alan yritysten kanssa.

– Tämän vuoden loppuun mennessä kykenemme tarjoamaan asiakkaille entistäkin parempia kokemuksia, myös matkojen varauksissa, Giresi lupaa.

http://www.cio.com/article/3156806/cio-role/cruise-ship-cio-jettisons-aging-application-infrastructure.html

Jaa artikkeli