Risteilyvarustamo pani pandemialle hintalapun

Royal Caribbean Cruises menettää koronaviruksen takia 150-170 miljoonan dollarin tulot kuukaudessa. Kyse on niin isosta summasta, että markkinoilla puntaroidaan jo RCC:n kykyä selvitä sitoumuksistaan kriisin jatkuessa yhä kauemmin. RCC raportoi alkuvuoden tulostietonsa keskiviikkona 20. toukokuuta.

Tappiolukemat osoittavat sen, miten vaikeaan asemaan pandemia on kaikki varustamot asettanut. Kilpailijoiden tapaan RCC:kin joutuu karsimaan kulujaan ja vahvistamaan rahoitusasemiaan lähikuukausien aikana.

Maaliskuun lopussa RCC:lla oli 2,4 miljardin dollarin edestä matkustajien ennakkomaksuja ja 30. huhtikuuta yhtiö kertoi, että noin 45 prosenttia risteilyvieraista on vaatinut rahoja takaisin. Selvää on, että jo buukattujen matkojen peruuntuminen ja rahojen takaisin maksaminen ovat isoja iskuja tilanteessa, jossa käteisvarat ovat muutenkin tiukoilla, Ship-Technology kirjoittaa.

Maailmanlaajuisen risteilypannan oloissa myös Royal Caribbean leikkaa toimintakustannuksiaan. Yhtiö on vähentänyt reippaasti esimerkiksi loppuvuoden markkinointikuluja, leikannut noin 26 prosenttia työvoimasta joko irtisanomisilla tai lomautuksilla ja ottanut käyttöön rekrytointikiellon koko yrityksessä.

Toisaalta yritys ei voi ajaa alas koko toimintaansa, vaan sen on yritettävä sinnitellä pahimman yli, jotta risteilyjä voidaan jatkaa heti kun siihen on mahdollisuus.

Ship-Technologyn mukaan Saksan ja Itävallan viranomaiset ovat antaneet pientä valoa sekä RCC:lle että koko risteilyalalle lieventämällä matkustusrajoituksia. Reinillä ja Tonavalla jokiristeilyjä tekevä A-Rosa -varustamo sanoo saaneensa luvan tiettyjen risteilyjen aloittamiseen 31. toukokuuta alkaen.

Norwegianin kassa kestää pitkänkin odottelun

Toisen suuren yhdysvaltalaisen risteilyvarustamon emoyhtiö, Norwegian Cruise Line Holdings kertoi viime viikolla 1,6 miljardin dollarin koronatappiostaan tammi-maaliskuun neljänneksellä. Silti yhtiö sanoo pysyvänsä pinnalla vaikka seuraavien 18 kuukauden ajan, jos matkustus- ja risteilykiellot niin vaativat.

Tammi-maaliskuussa NCLH:n nettotappio oli 1,88 miljardia dollaria ja osakekohtainen tappio 8,80 dollaria. Viime vuoden vertailukaudella tulos oli 118,2 miljoonaa dollaria tai 0,54 dollaria osaketta kohti plussan puolella. Ilman pandemiasta johtuvia kertaeriä osakekohtainen tappio oli jaksolla 99 senttiä, kun analyytikoiden mediaaniennuste oli ollut 50 sentin tappio osaketta kohti, Refinitiv kertoo.

Carnival Corporation on kertonut omista rankoista sopeuttamistoimistaan, joihin kuuluu laajoja irtisanomisia ja omaisuuden uudelleenjärjestelyjä. Carnivalin toimitusjohtaja Arnold Donald on sanonut jo aiemmin, että hänenkin johtamansa varustamoyhtiön kassa kestää vaikka seuraavan 12-18 kuukauden ajan ilman risteilyjä.

Alusten makaillessa toimettomina satamissa tai redeillä kolmen suuren tilannetta vaikeuttaa vielä se, että risteilyvarustamot ovat jääneet vaille Yhdysvaltain liittovaltion kaikkiaan 2,3 biljoonan dollarin suuruisiksi arvioituja koronatukia, uutissaitti gCaptain kirjoittaa.

Norja kiinni ulkomaalaisilta, Espanja loiventaa kieltoja

Vaikka Norja on alkanut höllätä omien kansalaistensa matkustamista, pitää maa pandemian aiheuttamat ulkomaalaisten matkustuskiellot suurimmaksi osaksi voimassa elokuun loppuun saakka. Hallitus aikoo antaa asiasta tarkemmat ohjeet kesäkuun puoliväliin mennessä.

Norjalaisten matkat Huippuvuorille aiotaan sallia 1. kesäkuuta alkaen. Norjan oikeusministeri Monica Mæland sanoo, että Huippuvuorten talous on kärsinyt erittäin rankasti pandemian seurauksista ja että tässä tilanteessa on kaikin tavoin kohtuullista helpottaa matkailuelinkeinoa saarilla.

Espanjan liikenneministeriö on julkistanut listan viidestä lentokentästä ja kahdeksasta satamasta, joissa kansainvälinen matkustajaliikenne sallitaan. SeatradeCruisen mukaan lentokentät ovat Madrid, Barcelona, Málaga, Gran Canaria ja Palma de Mallorca.
Satamiin kuuluvat Barcelona, Bilbao, Las Palmas de Gran Canaria, Málaga, Palma de Mallorca, Tenerife, Valencia ja Vigo.

Madridin lentokenttää lukuun ottamatta listan kaikki muut kentät palvelevat myös risteilymatkustajien ja -satamien liikennettä. Risteilymahdollisuuksia Espanjassa ei tätä nykyä ole, sillä kaikkien maahan tulevien ulkomaalaisten pitää pysyä 14 vuorokauden ajan karanteenissa.

Jaa artikkeli