Yli puoli vuosisataa kauppasaarrossa kärvistelleen Kuuban turismibisneksistä puuttuu hotelli- ja ravintotarjonnan infraa. Suuret risteilyvarustamot toivovat voivansa nopeasti korjata näitä puutteita. Ongelmiakin toki riittää.
Kun Yhdysvaltain entinen presidentti Barack Obama vapautti amerikkalaisten matkustamista Kuubaan, hyökkäsivät lentoyhtiöt ensimmäisinä markkinoille. Lennot saarelle aloitettiin ainakin kymmenestä amerikkalaiskaupungista.
Lentoyhtiöt oppivat kuitenkin nopeasti myös sen, ettei saaren vaatimaton hotellitarjonta riittänyt luksukseen tottuneille asiakkaille. Hotelleista puuttui jopa wc-paperin kaltaisia perustarvikkeita ja ravintoloita koettelivat ruokapulat.
Niinpä yhdysvaltaiset risteilyvarustamot äkkäsivät selkeän markkinaraon: tuodaan hotelli paikalle laivalla, niin risteilyvieraat pääsevät nauttimaan Kuuban loisteliaasta luonnosta sekä alusten luksuspalveluista.
Kuubasta voi kehittyä Karibian helmi
Maailman kolme suurinta risteilyvarustamoa, Carnival, Royal Caribbean Cruises ja Norwegian Cruise Line Holdings ovat vuodesta 2009 lähtien avanneet tusinoittain uusia risteilymatkoja ennen kielletylle saarelle, Bloomberg kirjoittaa.
– Lentoyhtiöt yliarvioivat karkeasti matkojen kysynnän. Me sen sijaan tuomme oman inframme saarelle kaikkine amerikkalaisine mukavuuksineen. Se mikä ei toiminut lentobisneksessä, toimii risteilyalalla, Norwegianin toimitusjohtaja Frank Del Rio sanoo.
Aivan maailman vilkkaimman risteilymarkkinan Karibian keskellä sijaitseva Kuuba on saanut risteilyvarustajat jo vuosien ajan kuolaamaan näiden markkinoiden avaamiseksi.
Havannasta perheineen 1961 paennut Del Rio povaakin, että hänen entinen kotikaupunkinsa ohittaa jonakin päivänä Bahama-saaret ja Meksikon Cozumelin Karibian vilkkaimpana lomakohteena.
– Havanna on jo itsessään brändi, joka luonnostaan riitää viehättämään ihmisiä, Del Rio huomauttaa.
Risteilyjen hinnat putoavat, Trumpin uhkailut askarruttavat
Lupaavissakin bisneksissä on silti aina omat vaaransa. Varustamot saavat olla tarkkana, ettei äkillinen hyttitarjonnan lisääntyminen pudota hintoja ja rapauta katteita. Tänä vuonna ainakin yhdeksän risteilyvarustamoa pitää Kuuban charter-tarjonnan korkealla tasolla siitäkin huolimatta, että monet lentoyhtiöt aina American Airlinesia ja JetBlue Airwaysia myöten ovat vähentäneet tai tykkänään lopettaneet lentonsa Kuubaan.
Myös saarivaltion ja Yhdysvaltain suhteiden kehittyminen on yksi epävarmuustekijä. Vaalikampanjansa aika Donald Trump uhitteli lopettavansa Obaman aloittaman suhteiden normalisoinnin. Myös vaikutusvaltainen turvaneuvosto National Security Council sanoo arvioivansa uudelleen Kuuban-politiikkaansa.
Del Rio ja hänen kollegansa yrittävätkin kilvan kehittää Kuuban matkailuinfraa ja luoda saarelle pysyviä työpaikkoja. Ajatus on sellainen, ettei presidenttikään lopulta tohdi kuristaa rahaa tuovaa bisnessampoa.
Hotellien hinnat tapissaan tasoon nähtynä
Kuuban matkailua edistävän InsightCuban markkinoinnista vastaava Lauren Vikander myöntää, että saarella on niin vähän länsimaisille kelpaavia hotelleja, että vaatimattomistakin palveluista kiskotaan huippuhintoja.
Havana Consulting Groupin mukaan hotellihuoneiden keskihinnat ovat kaksinkertaistuneet vuodesta 2014 nykyiseen 204 dollariin yöltä. Niin kutsutusta viiden tähden hotellihuoneesta saa pulittaa keskimäärin 362 dollaria.
Lentoyhtiöitä konsultoiva Mike Boyd myöntää varustamoiden voittavan tilanteessa, jossa lentoyhtiöiden asiakkaat joutuvat maksamaan Havannassa Hongkongin ja New Yorkin hotellihintoja.
– Risteilybisnes on turismin ainoa osa-alue, joka nauttii oikeasta bonanzasta Kuubassa, Boyd sanookin ja huomauttaa, että risteilyvieraat voivat päivällä seurata Ernest Hemingwayn jalanjälkiä ja yöksi vetäytyä oman hyttinsä mukavuuksiin.
Satamainfran rakentamisesta tapellaan vielä joskus
Risteilyvarustamoillekaan Kuuban osittainen avautuminen ei ole ollut pelkkää auvoista purjehdusta. Suuret varustamot tulivat markkinoille melko vanhoilla ja sekalaisilla aluksilla, joita siirrettiin Karibialle esimerkiksi Välimeren linjoilta ja pienemmistä tytärvarustamoista.
Esimerkiksi käy vaikkapa Carnival, joka aloitti Kuuban risteilyt viime vuonna vain 700 matkustajan Adonialla, jolta puuttui muun muassa risteilyvieraiden perusvaatimus, oma kasino.
Norwegianin Del Rio huomauttaa myös Kuuban puutteellisista satamapalveluista.
– Kaikki suuret risteilyvarustamot ovat valmiita tappelemaan investoinneista, mikäli ne jonakin päivänä vapautetaan kokonaan, hän sanoo.
https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-05-11/cruises-could-be-big-winners-in-cuba