Rodolphe Saadé: CMA CGM boikotoi Koillisväylää

Ranskalaisen CMA CGM:n vahva mies Rodolphe Saade pitää laivansa poissa Koillisväylältä myös tulevaisuudessa, koska arktinen reitti ei tarjoa taloudellisesti kannattavaa vaihtoehtoa Suezin kanavan kautta kulkeville Euroopan ja Aasian välisille konttivirroille. Varustamopomo nostaa esille myös arktisen luonnon suojelun.

Koillisväylän liikenne on avautumassa kohisten sitä mukaa kun ilmastonmuutos sulattaa kiintojäitä Pohjoisella jäämerellä. Arktisen liikenteen kasvattaminen kuuluu myös Venäjän presidentti Vladimir Putinin lempihankkeisiin, ja juuri samasta syystä länsimaissa nähdään Koillisväylällä paljon sotilaspoliittisia ongelmia. Arktisen meret ovat myös ympäristön monimuotoisuuden kannalta maailman herkimpiä merialueita.
Ranskan Marseilleen rekisteröidyn CMA CGM:n hallituksen puhenjohtaja Rodolphe Saade painottaa juuri ympäristösyitä näkemykselleen, jonka mukaan hänen johtamansa varustamon tonnisto ei tule käyttämään Koillisväylää kulkureittinä Aasiaan.
– Arktisten meret ovat valtaosin tutkimattomia alueita. Näillä pohjoiskalotin vesillä on merkittävä vaikutus valtamerten virtauksiin ja koko maapallon ilmastoon ja sääoloihin. Koillisväylän lisääntyvä liikenne uhkaa Jäämeren ympäristöä ja luonnon monimuotoisuutta merionnettomuuksien, öljypäästöjen ja merieläimille koituvien häiriöiden kautta, CMA CGM:n tiedotteessa sanotaan.
Rodolphe Saade esitteli CMA CGM:n virallisen kannan perjantaina Élysée-palatsissa, jonne Ranskan talouselämän eliitti oli kokoontunut evästämään presidentti Emmanuel Macronia tämän valmistautuessa isännöimään johtavien teollisuusmaiden G7-kokousta Biarritzissa.
Arktika ei sovi konttijäteille – myös Maersk vetäytyi
Ilman jäänmurtaja-apua liikkuville aluksille Koillisväylä on nykyään avoinna parhaimmillaankin vain kolmen-neljän kuukauden ajan vuodesta. Ja silloinkin arktikalla tarvitaan jäävahvistettua tonnistoa, mitä valtameriliikenteen jättimäiset konttialukset eivät ole. Tämän on huomannut vaikkapa Maersk Line, joka ajoi vuosi sitten Kollisväylällä yhden kokeiluluonteisen konttireitin pienehköllä, 3 600 teun aluksella.
Viime elo-syyskuussa Maersk Linen tuolloin upouusi 1A-jääluokan konttialus m/s Venta Maersk teki neitsytmatkansa Vladivostokista Koillisväylän kautta Eurooppaan.
– Emme pidä Koillisväylää taloudellisesti kannattavana vaihtoehtona nykyisille reiteillemme, jotka perustuvat maailman väestökeskittymiin, kaupan kuljetusmalleihin ja asiakkaidemme tarpeisiin, maailman suurin konttivarustamo muotoili m/s Venta Maerskin koepurjehduksen tulokset, kuten The Maritime-Executive huomauttaa.
 
Energian laivaukset kiinnostavat sitäkin enemmän

Tanskalaisen Maerskin ja perheyhtiö CMA CGM:n mielipiteet Koillisväylän tulevaisuudesta ovat täysin erilaiset kuin vaikkapa pörssilistatun ranskalaisen energiajätti Totalin, joka on ollut alusta saakka kehittämässä venäläisen Novatekin LNG-hankkeita Jamalin niemimaalla.

Nykyään LNG eli nestemäinen maakaasu virtaa Jamalilta Eurooppaan ja Aasiaan Sovcomflotin jäävahvistetulla tankkeritonnistolla, jonka rahoituksessa myös Totalilla on ollut merkittävä osuus.

Jäämeren ympäristö- ja turvallisuusasiat nousevat puheenaiheiksi myös Biarritzin G7-kokouksessa. Yli 30 kansainvälistä ympäristöjärjestöä boikotoi kokousta, koska niiden mielestä presidentti Macron ja hänen hallintonsa on vaikeuttanut järjestöjen jäsenten akkreditointia huippukokoukseen. Biarritzia boikotoivat muiden muassa Greenpeace ja Oxfam France.

Jaa artikkeli