Säännöllinen kaasuliikenne koillisväylällä alkaa

Säännöllinen kaasuliikenne koillisväylällä alkaa suomalaisen Aker Arcticin kehittämillä arktisilla jäissä perä edellä kulkevilla LNG-aluksilla. Koreassa DSME:n telakalla rakennettu ensimmäinen arktinen Kyproksen lipun alla purjehtiva 172,140 m3 LNG tankkilaiva Christophe de Margerie valmistui venäläiselle Sovcomflotille käytännössä jo viime vuoden puolella, mutta luovutettiin omistajalleen vasta maaliskuussa sen jälkeen kun kaikki viralliset jääsuorituskokeet aluksella oli  tehty.

Säännöllinen kaasuliikenne koillisväylällä alkaa suomalaisen Aker Arcticin kehittämillä arktisilla jäissä perä edellä kulkevilla LNG-aluksilla. Koreassa DSME:n telakalla rakennettu ensimmäinen arktinen Kyproksen lipun alla purjehtiva 172,140 m3 LNG tankkilaiva Christophe de Margerie valmistui venäläiselle Sovcomflotille käytännössä jo viime vuoden puolella, mutta luovutettiin omistajalleen vasta maaliskuussa sen jälkeen kun kaikki viralliset jääsuorituskokeet aluksella oli  tehty.

Kesän aikana alus ehti kuljettaa jo yhden nesteytetyn kaasun lastin Hammerfestista Statoilin LNG-tehtaasta Koreaan. Haettuaan lastin vielä Australiasta Kiinan Dalianiin alus on nyt uudelleen purjehtinut koillisväylän läpi Beringin salmesta vasta valmistuneeseen Sabettan terminaaliin Ob-joen suistossa aloittaakseen ensimmäisen lastauksen Yamal LNG:n uudesta nesteytetyn maakaasun laitoksesta. Lastauksen on arveltu kestävän muutamia viikkoja.

DSME rakentaa yhteensä 15 samanlaista arktista LNG-alusta. Sarjan toinen alus, kreikkalaisen Dynagas-yhtiön yhdessä kiinalaisen Sinotransin ja China LNG Shippingin kanssa omistama Boris Vilkitsky, on puolestaan valmistumassa telakalta ja lähtee sekin heti koillisväylän kautta noutamaan omaa lastiaan. Sarjasta valmistuu heti ensi vuoden puolella kaksi muutakin alusta. Kanadan Teekay LNG yhdessä China LNG Shippingin kanssa saa Eduard Tollin tammikuussa 2018 ja Dynagas Fedor Litken. Viidennen aluksen vastaanottaa puolestaan japanilainen Mitsui OSK Lines (MOL) yhdessä China Shipping Development Co:n kanssa. Näiden viiden aluksen on tarkoitus hoitaa Yamal LNG:n ensimmäisen ”trainin” 5,5 milj. vuotuisen kaasutonnin kuljetukset.

Yamal LNG:n seuraavan tuotantoyksikön kuljetuksia varten ensi vuoden loppupuolella valmistuu ensimmäisenä Teekaylle LNG-tankkeri Rudolf Samoylovich. Teekay on sopinut kaikkiaan kuuden jäätämurtavan aluksen pitkäaikaisrahtauksesta Yamal LNG:lle.

MOL on puolestaan päättänyt rakennuttaa lisäksi neljä Arc4 jääluokan 174.000 m3 LNG-alusta Kiinan Hudongin telakalla toimituksiin 2019 ja 2020. Ne on myös pitkäaikaisrahdattu Yamal LNG:lle kuljettamaan kaasulasteja Zeebruggen terminaalista eteenpäin markkinoille. Jääluokan Arc7 alukset toimivat ns. shuttle liikenteessä Yamalin ja Belgian välillä. Dynagas rahtaa vastaavasti joukon olemassa olevia aluksia Yamal LNG:lle.

Yamal LNG:n pääosakas on yksityinen Novatek (50,1%), muut osakkaat ovat Total SA (20%), Kiinan CNPC (20%) ja Kiinan Silkkitierahasto (9,9 %). hankkeen kokonaiskustannarvioksi on kerrottu 27 mrd USD.

Jaa artikkeli