Sakhalin Energy rahtasi suomalaiseen teknologiaan perustuvan LNG aluksen

Sakhalin Energy kertoo rahdanneensa uuden LNG aluksen, MT Seri Cemaran nesteyten kaasun vientiin kaukoidän markkinoille. Telakka ja varustamo päätyivät Kvaerner Masa-Yardsin kehittämään ja Aker Arcticin lisensioimaan IHS-konstruktioon.

IHS tarkoittaa integrated hull solutionia,missä pallotankkien yhtenäinen suojakuori toimii aluksen rungon lujuuselementtinä. Tämän ansiosta aluksen teräspainoa on voitu alentaa ja vastaavasti lastitilaa suurentaa valittujen päämittojen puitteissa. Sarja on tiettävästi ainoa, jossa tähän mennessä on toteutettu tätä vuosituhannen alussa innovoitua teknologiaa.

Yhtiön mukaan aluksen kapasiteetti on 150,200 kuutiometriä ja se on rahdattu MT Grand Mereyan tilalle siksi aikaa kun alus on kunnostettavana Singaporessa.

Seri Cemara valmistui huhtikuun lopulla Hyundain telakalta Koreasta ja käynti Prigorodnojen terminaalissa oli vasta aluksen kolmas lastaus ja ensimmäinen käynti venäläisessä satamassa.

Kyseessä oli viides ja viimeinen Moss-tyyppisillä tankeilla varustettu laiva sarrjassa, jonka malesialainen MISC, Petronasin merikuljetusyhtiö, rakennutti. Kaikki MISCin aikaisemmat laivat ovat membraanitankkityyppisiä, mutta tarve käyttää aluksia merellä vajaalastissa edellytti toisenlaista tankkiratkaisua.

Sakhalin Energy on Venäjän ensimmäisen LNG-laitoksen operaattori, jossa osakkaina ovat Gazprom, Shell, Mitsui ja Mitsubishi. Kaasu tuotetaan Sahalinin saaren itärannikolla merellä olevilta kentiltä ja johdetaan saarelle rakennetun putkijohdon kautta Korsakovin sataman viereen rakennettuun öljy- ja kaasutern ja kaasun vientiterminaaliin. Yhtiön LNG-tuotanto on tänään 9.6 miljoonaa tonnia vuodessa, mutta osapuolet käyvät keskustelua uusien lähteiden liittämisestä olemassaolevaan infrastruktuuriin.

Jaa artikkeli
Stena Banneri