Shippax – konferenssi on vakiinnuttanut asemansa merkittävimpänä ja suurimpana lautta-alan konferenssina maailmassa. Sisällön ja osallistujien ”laadun” lisäksi suosiota ainakin osittain edistää konferenssin järjestäminen liikenteessä olevalla aluksella, mikä pitää tilaisuuden hyvin tiiviinä ja mahdollistaa osallistujien keskeiset tapaamiset tehokkaasti. Tätä piirrettä suurin osa osallistujajoukosta tuntuu arvostavan melkoisesti. Joustavuus hiukan kärsii, mutta edut ovat osanottajien puolella. Ainoa toinen merkittävä lauttakonferenssi on vuosittain järjestettävä Interferry. Nämä kaksi konferenssia ovat luonteeltaan hiukan erilaisia ja itse asiassa konferenssien kesken on jonkin verran rakentavaa yhteistyötä.
Konferenssiohjelma kesti lähes täydet kaksi päivää. Shippax INFO – lehden päätoimittaja Philippe Holthof antoi tilaisuuden aluksi kattavan yleiskatsauksen lauttasektorin tämän päivän tilanteeseen, näkymiin ja haasteisiin. Yleiskuva on voimakkaasti positiivinen. Avainpuheen (keynote speach) pitäjäksi järjestäjät olivat saaneet Ruotsin aikaisemman ulkoministerin Jan Eliassonin, jonka tunnin kestäneen esityksen teema oli ”The new global landscape”. Katsaus kattoi laajasti yleisen kehityksen ja tulevaisuuden näkymät maailmalla ja erityisesti Euroopassa. Monista negatiivisista asioista ja epävarmuuksista huolimatta Eliasson päätyi lievästi optimistiseen yleiskuvaan tulevaisuudesta.
Yksittäisten esitysten lisäksi tilaisuudessa oli viisi paneelikeskustelua, joiden aiheina olivat:
-kehitys roro- ja ropax – sektoreilla
-kykyhenkilöstön saatavuus ja hankinta varustamoihin
-tietyt uudisrakennushankkeet – mukana myös uusi Raumalla rakennettava Vaasa – Uumaja – lautta
-”lifeline ferry” – toiminta, mikä tarkoittaa lauttaliikennettä kohteisiin, joissa kaikki toiminta ja elämä ovat riippuvaisia lauttaliikenteestä
-ikääntyvien laivojen kohtalo ja miten ikääntyvien lauttojen toimintaikää jatketaan (MS Silja Serenade itse oli tästä hyvä esimerkki)
Erillisistä esityksistä ehkä mieleenpainuvin oli ABB:n ”Marine Pilot Vision” – demonstraatio, joka esitys oli kytketty MS Silja Serenadellä olevan järjestelmän kulkuun Tukholman saaristossa online. Demonstraatio antoi kuulijoille konkreettisen kuvan siitä, miten ko. järjestelyllä avustetaan navigointia, parannetaan turvallisuutta ym. Se on askel tulevaisuuteen.
Konferenssin aihepiiristä tulivat odotusten mukaisesti voimakkaimmin esiin ympäristöasiat, energiatehokkuus, turvallisuus, kyvykkäiden työntekijöiden saanti, digitalisointi kaikilla liiketoiminnan osa-alueilla sekä tietysti myös Brexit. Viimemainitun osalta oli mielenkiintoista todeta, että lauttavarustamot ja muutkin alalla toimivat ovat varmuuden vuoksi tehokkaasti valmistautuneet kaikkiin esilläoleviin vaihtoehtoihin. Ei valiteta vaan varaudutaan.
Perinteen mukaan tilaisuudessa jaettiin myös vuosittaiset palkinnot (awards) merkittävimmille saavutuksille vuoden 2018 aikana.
Vuoden 2020 Shippax Ferry – konferenssi järjestetään DFDS:n risteilylautalla MS Pearl Seaways reitillä Kööpenhamina – Oslo – Kööpenhamina 1 – 3.4.2020. Pearl Seaways on ollut alun perin MS Athena, joka toimitettiin Turusta Rederi AB Slitelle 1989. Valtaosa Shippax – konferensseista on järjestetty Suomessa rakennetuilla risteilylautoilla, lähinnä Tallink/Siljan, Viking Linen ja Color Linen lautoilla.
Teksti Eero Mäkinen