Stena Line säästää tekoälyn avulla polttoainetta

Stena Linen hiljattain julkistamassa kolmannessa kestävän kehityksen raportissa varustamo nostaa tuttuun ruotsalaiseen tyyliin esille sekä teknologian edistysaskeleita että ihmisten toimintaan liittyviä parannuksia viime vuoden aikana.

Kuva: Stena Line
Varustamo on panostanut teknologiassa muun muassa polttoainetta säästävään tekoälyyn, sähköisiin propulsioratkaisuihin ja kertakäyttömuovien rajoittamiseen. Ihmisten toiminnoissa matkustajien ja miehistön onnettomuudet ovat vähentyneet. Aina ajan hermolla toimiva varustamo on myös lisännyt naisten osuutta johtotehtävissä, Stenan ”A Sustainable Journey” -nimisessä raportissa todetaan.
– Suuri koko merkitsee sen mukaista vastuuta. Tavoitteemme on parantaa toimintojen tehokkuutta vuosi vuodelta ja nousta kestävän kehityksen johtajaksi Euroopan merialalla. Viime vuonna etenimme tätä tavoitetta kohti tavalla, josta voimme kaikki olla ylpeitä, varustamon toimitusjohtaja Niclas Mårtensson puhaltaa tiedotteessa kestävän kehityksen henkeä alaisiinsa ja sidosryhmien edustajiin.
 
Muille mallia short sea shippingissä
Toimitusjohtaja Mårtenssonin mukaan Stena Line viitoittaa muille eurooppalaisille varustamoille reittiä varsinkin EU:n suosiman short sea shippingin ja siihen liittyvien yhdistettyjen kuljetusten kehittämisessä.
Ruotsalaisvarustamo on YK:n päämäärien mukaisesti jakanut kestävän kehityksen strategiansa viiteen osaan, jotka ovat tasa-arvon ja yhdenvertaisuuden periaatteet, terveys ja hyvinvointi, puhdas energia, vastuullinen kulutus ja vesirajan alaiset toiminnot.
– Kaikki yli 5 500 työntekijäämme ponnistelevat kohti kestävää kehitystä samalla kun toimintoja tehostetaan ja turvallisuutta parannetaan. Toimialan suurhaaste liittyy fossiilisiin poltoaineisiin ja niistä johtuviin ympäristöpäästöihin. Sähköenergia on merenkulun polttoaineena vielä melko uutta, mutta sähköllä on erittäin tärkeä merkitys saasteiden vähentämisessä, Stenan kestävän kehityksen johtaja Erik Lewenhaupt sanoo.
Tekoäly optimoi polttoainekulutuksen
Uusista teknologioista eräs kiinnostavimmista liittyy tekoälyn käyttöön alusten polttoainekulutuksen pienentämisessä. Vuonna 2018 m/s Stena Scandinavicalla aloitettiin kokeilu, jossa päällystö saa apua tekoälyltä ratkaisuissa, jotka vähentävät kulutusta ja pienentävät hiukkaspäästöjä Göteborgin ja Kielin välisellä reitillä.
Viime vuonna m/s Stena Jutlandicalle asennettiin 1 MW:n akut, joiden avulla varustamo tutkii dieselsähköisten hybridiratkaisujen vaikutuksia energiankulutukseen Göteborg – Fredrikshaven -reitillä.
Ruotsalaisvarustamo on liittänyt Oslon satamassa jo 14. aluksensa käyttämään vihreää maasähköä. Stena Linen tonnistosta 37 prosenttia ja viidesosa terminaaleista käyttää vihreää sähköä, jolla varustamo pudottaa hiilidioksidipäästöjään 14 000 tonnia vuodessa.
Stena Line on Euroopan merkittävimpiä roro/matkustajavarustamoja. Yhtiö operoi 37 aluksella 20 reitillä Pohjois-Euroopan merialueilla. Vuonna 1962 perustettu varustamo on yhä perheyhtiö, jonka pääkonttori sijaitsee Göteborgissa. Stena Linen emoyhtiö Stena AB Groupin liikevaihto on noin 36,5 miljardia Ruotsin kruunua ja työntekijämäärä noin 15 000.
Stena Linen kestävän kehityksen raporttiin voi tutustua osoitteessa: www.stenaline.com/sustainability
Jaa artikkeli