Stenan tankkerin kaappaus kiristää Britannian ja Iranin välejä

Persianlahden turvallisuustilanne on kiristynyt entisestään Iranin kaapattua perjantaina Britannian lipun alla liikennöivän m/t Stena Impero -tankkilaivan. Ison-Britannian ulkoministeri Jeremy Hunt varoittaa brittihallituksen ryhtyvän harkittuihin, mutta tuntuviin vastatoimiin, jos Iran ei vapauta alusta nopeasti.

Lauantaina sekä Euroopan unioni että unionin jäsenmaat Ranska ja Saksa erikseen vaativat Irania vapauttamaan m/t Stena Imperon nopeasti. Myös Suomen ulkoministeri Pekka Haavisto (vihr.) on tuominnut teon.
Aluksen omistaja, niin ikään Britanniaan rekisteröity Stena Bulk ja sen tytäryhtiö Northern Marine Management sanovat menettäneensä yhteyden alukseen perjantaina iltapäivällä. Molemmat yhtiöt kuuluvat ruotsalaisen Stena AB -varustamon omistuksiin.
Iran sanoo maan vallankumouskaartin pidättäneet Stena Imperon ja toisen, Liberiaan rekisteröidyn tankkeri Mesdarin Hormuzin salmessa perjantaina, koska alukset rikkoivat meriliikenteen kansainvälisiä sääntöjä. M/t Mesdarin omistajat sanovat, että alus on vapautettu lauantaina.
”Iran on valinnut erittäin vaarallisen tien. Tulemme vastaamaan Stena Imperon kaappaukseen harkituilla, mutta nopeilla ja päättäväisillä toimilla”, Britannian ulkoministeri Jeremy Hunt kertoi BBC:lle lauantaina.
Hunt sanoo, että tankkerin pidätykseen osallistui kansainvälisellä merialueella helikopteri ja neljä vartioalusta ja että alus suuntasi kohti Iranin aluevesiä.
Hunt vahvistaa keskustelleensa asiasta Iranin ulkoministeri Mohammad Javad Zarifinkanssa lauantai-iltapäivällä. Myös Iranin korkea-arvoinen diplomaatti maan Lontoon suurlähetystöstä on kutsuttu ulkoministeriöön neuvottelemaan tilanteen ratkaisemisesta.
Iranin valtiollinen uutistoimisto IRNA sanoo, että Stena Impero törmäsi kalastusaluksen kanssa eikä vastannut pienemmän aluksen hätäkutsuihin.

Alusen omistajien mukaan tankkerin päällystö ja miehistö toimivat täysin kansainvälisen meriliikenteen sääntöjen mukaisesti. Omistajilla ei ole tietoa siitä, että kukaan laivan 23-jäsenisestä henkilökunnasta olisi loukkaantunut pidätyksen aikana. Aluksen miehistön kansallisuudet ovat Intia, Venäjä, Latvia ja Filippiinit.

Iranin ulkoministeri Zarif sanoo Twitterissä, että ”päinvastoin kuin Gibraltarilla, Iran takaa meriliikenteen turvallisuuden Hormuzin salmessa.”

Gibraltarilla hän viittaa siihen, että Iso-Britannia pysäytti aiemmin heinäkuussa iranilaisen Grace 1 -nimisen tankkialuksen, jonka epäiltiin olevan matkalla sisällissotaa käyvään Syyriaan. Gibraltarin hallitus ilmoitti perjantaina, että se on saanut oikeudelta luvan jatkaa iranilaistankkerin pidätystä kuukauden ajaksi.
Iran pitää oman tankkerinsa pysäyttämistä Gibraltarilla kansainvälisenä merirosvouksena, Reuters kirjoittaa.
 
Riidan aiheet kansainvälisessä ydinsulkusopimuksessa
Persianlahden turvallisuustilanne on heikentynyt jo pitkään. Riidan alkusyyt juontavat Iranin, USA:n ja Britannian erimielisyyksiin Iranin uraanin rikastamisohjelmasta ydinaseita varten sekä Teheranin roolista Irakissa, Syyrian sisällisodassa ja muualla Lähi-idässä.
Yhdysvallat on syyttänyt Irania kansainvälisiä tankkereita vastaan viime toukokuussa tehdyistä iskuista ja Iran on kieltänyt nämä syytökset. USA ja Iran ovat myös tuhonneet toistensa tiedustelulennokkeja eli droneja.
Yhdysvaltain presidentti Donald Trump sanoi Twitterissä, että ihmishenkien säästämiseksi hän on pidättäytynyt kenraaliensa ehdottamasta kostoiskusta erään drone-jupakan jälkeen. Kansainvälisissä tiedustelupiireissä on arveltu Trumpin valinneen kybersodan keinoja Irania vastaan suunnatuiksi vastatoimiksi.
Viime päivinä merenkulun kansainväliset Iranin vastaiset toimet ovat levinneet laajemmalle, sillä esimerkiksi Brasilia on kieltäytynyt bunkraamasta kahta iranilaista kuivarahtialusta ja laivat ovat nyt jumissa brasilialaisissa satamissa.
Jaa artikkeli