Uudesta risteilylautasta tulee kaikkien aikojen ympäristöystävällisin suuri matkustaja-alus. Vaikka päätös-tä ei vielä ole tehty, niin tavoitteena on, että laiva käyttää polttoaineenaan LNG:tä eli nesteytettyä maa-kaasua. Sen päästöt mereen on eliminoitu kokonaan ja päästöt ilmaan ovat minimiluokkaa. Laiva on erityisesti suunniteltu kulkemaan herkässä ja matalavetisessä saaristossa. Sen aallonmuodostus ja äänimelu on minimoitu.
STX Finland Oy:n toimitusjohtaja Juha Heikinheimo on erittäin tyytyväinen tähän projektiin sekä yhteistyön jatkumiseen Viking Linen kanssa. Hänen mukaansa toteutuessaan laivasta tulee paitsi ympäristöystävällisin myös erittäin innovatiivinen suuri risteilylautta. Sen miellyttäviin matkustaja-elämyksiin on kiinnitetty erityistä huomiota.
”Nyt solmittu esisopimus, jonka työllistävä vaikutus on noin 2600 henkilötyövuotta, on erittäin tärkeä sekä STX Finlandin Turun telakalle että koko suomalaiselle laivanrakennusklusterille purjehdittaessa pois kansainvälisen rahoituskriisin ja taantuman aiheuttamasta tyvenestä. Aktiivisesti toimiva telakka on myös tyhjää telakkaa kilpailukykyisempi toimija uusia ristelijätilauksia hankittaessa”, Heikinheimo sanoo.
Laivan rakennussuunnittelu alkaa välittömästi Turussa ja aluksen varsinaiset rakennustyöt alkavat syksyllä 2011. Tänä syksynä tapahtuvan Allure of the Seas -risteilijän luovutuksen jälkeen Turun telakka hiljenee hetkeksi, mutta toiminta käynnistyy uudelleen lyhyen tauon jälkeen. Tuotantotauon aikana telakalla toteutetaan tuotannollisia uudistuksia, joiden tarkoituksena on laivanrakennuksen tuottavuuden kehittäminen teollistamalla toimintoja.
Huipputason elämyksiä 2800 matkustajalle
Uusi laiva on noin 210 metriä pitkä ja sen bruttovetoisuus on 57 000. Nopeimmillaan lähes 23 solmun nopeudella liikkuva alus on suunniteltu 2800 matkustajan käyttöön ja sitä operoi 200 hengen miehistö. Matkustajahyttejä tässä innovatiivisia ja uusia ratkaisuja sisältävässä laivassa on 870. Aluksessa on rekkakaistoja lähes 1300 metriä, ja henkilöautoille on tilaa noin 500 metriä erillisellä autokannella. Lisätilaa henkilöautoille löytyy alas laskettavilta autotasoilta. Laiva tulee liikennöimään Turun ja Tukholman välisellä reitillä.