Uusi matkustajalautta tulee toimimaan Korppoo – Houtskari reitillä, jonka pituus ja haastavat jääolosuhteet asettavat erityisvaatimuksia aluksen suorituskyvylle. Lisäksi alus rakennetaan Euroopan Unionin laivanrakennusdirektiivin asettamien turvallisuusnormien mukaisesti ja se tulee turvallisuustasoltaan olemaan uuden lauttasukupolven ensimmäinen alus.
Maantielautan tehokkuuteen on kiinnitetty erityistä huomiota minimoimalla aluksen satama-aika leveiden keula- ja peräramppien avulla sekä suunnittelemalla aluksesta kaksipäinen eli molempiin suuntiin kulkeva alus. Aluksen propulsiokoneistoksi on valittu voimalaitosperiaatteella toimiva diesel-sähköinen propulsiokoneisto, joka käyttää aluksen molempiin päihin sijoitettuja Z-vetolaitteita.
Vuoden 2013 alussa liikennöinnin aloittava uusi maantielautta tarjoaa tilat noin 250 matkustajalle, kolmelle täysperävaunulliselle rekalle sekä 39 henkilöautolle. Aluksen nykyaikainen matkustamo mahdollistaa uusien palveluiden tarjoamisen matkustajille ja se on suunniteltu palvelemaan myös liikuntarajoitteisia matkustajia.
– Tilaus vahvistaa STX Finlandin johtavaa asemaa asiakaslähtöisten teknologisesti edistyksellisien laivatyyppien kehittäjänä ja toteuttajana, kertoo. Olemme ylpeitä ja kiitollisia saadessamme tarjota asiakkaallemme Suomen Lauttaliikenne Oy:lle vahvuuksiemme mukaisen kilpailukykyisen kokonaisratkaisun, sanoo STX:n Rauman telakanjohtaja Timo Suistio