M/S Linda kuljettaa kontteja Helsingin, Pietarin, Riika, Gdynian, Teesportin, Zeebruggen ja Rotterdamin satamien välillä. Satamat ovat joka reitillä samat, mutta järjestys saattaa muuttua.
Laivalla työskentelee kymmenen hengen miehistö, jota täydentää ajoittain harjoittelija.
EU-kansalaisten, eli suomalaisten ja virolaisten merimiesten lisäksi miehistöön kuuluu yksi filippiiniläinen ja yksi ukrainalainen merimies. EU-miehistö ajaa neljän viikon vuoroja, jona aikana konttiajoreitti ehditään ajaa kahteen otteeseen.
– Filippiiniläinen ja ukrainalainen merimiehemme eivät pysty vaihtamaan tällä hetkellä, mutta onneksi he tulivat laivalle juuri ennen koronakriisin varsinaista puhkeamista, silloin kun pystyttiin vielä liikkumaan. He eivät siis ole joutuneet olemaan pitkää ylimääräistä aikaa laivalla, Langh Shipin M/S Lindan päällikkö Sari Veneranta sanoo.
– Me EU-kansalaiset olemme onnistuneet vaihtamaan ihan normaalisti. Eestiläiset merimiehet ovat olleet huolissaan omista vaihdoistaan, mutta ilmeisesti hekin pääsevät kulkemaan Suomenlahden yli erikoisluvalla. On hyvä, että on ymmärretty, miten tärkeää se on meille.
Henkilökontaktit pidetään minimissään
Koronavirus on muuttanut merimiesten työtä ja jokaisessa satamassa on omat erilaiset määräyksensä.
– Me yritämme pitää henkilökontaktit minimissään. Emme mene maihin ja ainoat pakolliset henkilöt, jotka tulevan sisään laivalle, ovat luotsit, Veneranta kertoo.
Konttien purkaus ja lastaus ovat sujuneet hänen mukaansa samalla tavalla kuin ennen korona-aikaa.
– Joka satamassa on toki omia määräyksiään. Esimerkiksi Pietarissa meidän koko henkilökuntamme
täytyy pitää määräysten mukaan koko ajan kasvomaskeja. Perinteinen ”naamatarkastuskin” tehdään ulkona ahteritäkillä, he eivät tule laivalle, mikä on hyvä juttu. Gdyniassa vaaditaan kasvomaskin lisäksi koko miehistön kuumemittaus, ennen kuin aletaan hommiin.
M/S Lindalla siivotaan paljon enemmän kuin normaalisti ja varsinkin luotsien käyntien jälkeen desinfioidaan hyvin ne paikat, joissa he ovat olleet.
– Emme me pidä heitä potentiaalisina taudinkantajina, mutta olemme kuitenkin varuillamme. Kaikissa ohjeissa mitä laivalle on tullut, on kehotettu lisäämään siivousta ja niin me olemme toimineet. Desinfiointiainetta on kylvetty joka paikkaan, Veneranta kuvailee.
– Onneksi kukaan ei ole sairastunut laivalla. Jos joku sairastuisi, siitä pitäisi heti ilmoittaa maihin ja eteneminen vaikeutuu huomattavasti. Mihinkään satamaan ei saisi enää mennä, jos joku sairastuu. Toistaiseksi olemme kaikki pysyneet terveinä.
Miehistö pysyy laivallaan
Venerannan mukaan laivalla on niin tiukka aikataulu, että ennen korona-aikaakaan maissa ei ehditty käymään. Nyt se ei enää olisi mahdollistakaan.
– Meillä on laivassa hyvä kuntosali ja Suomen TV-kanavat näkyvät koko ajan, eli meillä on samat harrastukset kuin ennen koronaakin. Mepa (Merimiespalvelutoimisto) tuo meille viihdykkeeksi uusia kirjoja, lehtiä ja DVD:t, mutta jättävät ne nyt ahteritäkille. Hekään eivät voi tulla laivaan, hän korostaa.
– En ole ainakaan huomannut, että tämä korona-aika olisi rasittanut henkilökuntaa, meillä arki rullaa omalla painollaan. Toki uutisia seurataan ja välillä joku saattaa noitua tätä tilannetta, mutta en ole ainakaan havainnut, että tämä olisi kovasti ketään painanut.
Venerannan mukaan laivalla saattaa olla parempikin tilaanne kuin maissa, sillä tuttua työtä riittää koko ajan eikä korona ole vaikuttanut normaaleihin arjen puuhiin laivassa. Laivalla on koko ajan muuta ajateltavaa.
– Kun ajatellaan niitä ihmisiä, jotka on lomautettu ja joutuvat olemaan kotona ja tuijottavat koko ajan koronauutisia, niin heihin verrattuna me olemme hyvässä asemassa, meillä on niin paljon muutakin ajateltavaa.
– Tuskin kukaan merimiehistä on huolissaan itsestään, sillä mehän olemme täällä hyvinkin eristettyinä, hyvässä tallessa. Jos jollakin on huolia, niin se on niistä, jotka ovat kotona.
Teksti Kari Martiala